כלי עבודה חשובים לתהליך התקנת מרזבים

התקנת תעלה או צינור המשמשים לאיסוף וניקוז נוזלים מחייבת שימוש בכלי עבודה ייחודיים. במאמר הבא נציג את כלי העבודה ונבין כיצד מנצלים את היתרונות שלהם.

מרזב הוא חלק חשוב במערכת הבניין. המערכת כוללת תעלות או צינורות המשמשים בעיקר עבור איסוף וניקוז נוזלים מהגג. בתוך התעלה או הצינור עוברים מי הגשמים ונאספים החוצה כדי למנוע עומס, רטיבות ונזילות.

צינורות ותעלות נחושת ואבץ יכולים להחזיק מעמד לכל החיים, בעוד תעלות פח מגולוון ואלומיניום יתפקדו בדרך כלל ללא סדקים וחורים לתקופה של בערך 25 שנה. את כל סוגי הצינורות שנמכרים בחנויות “עשה זאת בעצמך” ובאתרי האינטרנט ניתן להתקין באופן עצמאי.

 

שלבים בהתקנת מרזבים

הדגש החשוב ביותר בתהליך ההתקנה הוא על שימוש נכון בכלי העבודה. הנה הכלים העיקריים והאופן בו הם משתלבים בתהליך:

א. ציוד עבודה בגובה – בשלב הראשון יש להצטייד בכלים המתאימים לעבודה בגובה. ציוד עבודה בגובה כולל חבלים, מוטות תמיכה ורשתות. יש מקרים בהם ההתקנה מחייבת סנפלינג, לכן כדאי גם לברר על ציוד מן הסוג הזה.

ב. אביזרי חיבור – בשלב השני משתמשים באביזרי החיבור כדי להצמיד את המרזבים לגג. המטרה היא להתאים את אביזרי החיבור לקוטר התעלה, לגובה המבנה ולגודל התעלה תוך קביעת מיקום צינור הירידה.

ג. איטום ובידוד – רצוי בשלב השלישי לנצל את כלי העבודה בגובה על מנת לאטום את הגג ולדאוג לפתרונות בידוד תרמי ואקוסטי. כך מונעים פערי טמפרטורות בין חלל הפנים והחוץ וגם חוסכים בהוצאות על חימום וקירור של הבית.

 

כלים בסיסיים לעבודה על הגג

כל איש מקצוע צריך ארגז כלים שיעמוד לרשותו במהלך עבודה על הגג, אך ניתן לנצל את הכלים הבסיסיים גם לצורך התקנה עצמאית של מרזבים. חשוב לוודא שיש בתוך הארגז לפחות שני פטישים – פטיש גדול לכיפוף התעלות ואביזרי החיבור, ופטיש קטן להתאמות עדינות. במקביל, רצוי להכניס לתוך הארגז מברגים, מסמרים וברגים. כך מחברים את התעלות לגג ומונעים מצב בו ישנו חיבור רופף באחד הצדדים.

כלים בסיסיים חשובים שכדאי להכניס לתוך הארגז לפני תחילת העבודה הם דיבלים, פלייר וקאטר. דיבלים מפלסטיק אמורים להחזיק את הבורג בתוך הקיר אחרי שתחברו את התעלות, בעוד הפלייר ישמש אתכם לניקוי סביבת הגג ושליפת מסמרים בודדים. השתמשו בקאטר כדי לחתוך דברים שמספריים רגילים לא מסוגלים ואל תשכחו מפתח שבדי לפתיחה וסגירה של האומים והברגים.

מבחינת דבקים, ההמלצה המקצועית היא לעלות לגג עם דבק מגע, דבק דו צדדי וכמובן תרסיס שימון. שימוש בדבק לחיבור התעלות לגג לא יספיק כדי ליהנות מהיתרונות של מרזבים, אך הוא בהחלט יכול לסייע לפני הצביעה והסיוד. בנוסף, מומלץ להכין מברגה, מקדחה ודרמל לליטוש, שיוף והשחזה של התעלות.