אילו כלי עבודה לצורפות מומלצים

צורפות היא פעולת עיבוד מתכות וחומרי גלם שונים אחרים לכדי תכשיט, כלומר שילובם יחד של ברזל, כסף, זהב, נחושת וחומרים מתכתיים אחרים שעוברים עבודת ריקוע, הלחמה, התכה ועיבוד, יחד עם אבנים טובות, חרוזים ואלמנטים נוספים, תוך שימוש בכלי עבודה לצורפות – והכל על מנת לייצר פריטים לקישוט הגוף (ולפעמים גם לקישוט הבית).

 

עבודת הצורפות ויצירת תכשיטים היו נפוצות עוד בימי קדם. ניתן ללמוד מחשיפת וגילוי תכשיטים עתיקים בחפירות ארכאולוגיות כי כבר בזמנים קדומים עסקו תרבוות רבות בייצור עדיים ותכשיטים כמו טבעות, צמידים, כתרים ועוד כחלק בלתי נפרד מהווייתן, ובהתאם פיתחו סט כלי עבודה עבור מלאכה זו, וכי מאז ועד לימינו נוהגים בני האדם להתקשט בתכשיטים, להתמקצע בהכנתם, ולחשוק להיות בעליהם.

 

לייצר את תכשיטיך במו ידיך

לאורך ההיסטוריה ניתן היה לראות סגנונות תכשיטים שונים שנוצרו בתרבויות השונות וקיבלו מראה אחר ואופי שונה בכל מקום בכל קצוות העולם. התכשיטים לאורך השנים התאפיינו בעיצובים משתנים שנוצרו כתוצאה מטכניקות ייצור שונות שבעליהן אחזו בכלי עבודה לצורפות ממבחר סגנונות ודרגות התפתחות.

 

התכשיטים, פרימיטיביים או מודרניים, הם תמיד תוצר של עיצוב אמנותי וידיים שטיפלו בהם ויצרו אותם באמצעות כלי עבודה מגוונים. כמובן שאין מדובר על תכשיטים מתועשים שמוכנים במיליוניהם מחומרים זולים במפעלים, אלא על תכשיטי איכות שהם תוצר של מלאכת יד אמנותית – וכמה נפלא הדבר שביכולתו של אדם-אמן לרכוש טכניקה שתאפשר לו לייצר את תכשיטיו במו ידיו, בעזרת כלי עבודה לצורפות בסיסיים למדי.

 

כלי עבודה לצורפות – בלעדיהם לא יהיה תכשיט

להתקשט בתכשיט מתוצרת עצמית, יפה ומקורי שכולו אמירה אישית, הוא חלום שניתן להגשמה, כמו גם לייצר תכשיטים כמתנה לא רק לעצמכם אלא לקרוביכם ואף לטעמי מכירה.

לצורך התחלת הגשמת משאת הלב הזו כדאי להירשם לקורס צורפות למתחילים, שם לומדים טכניקות מגוונות כמו: ניסור והלחמה, שיבוץ וכדומה, עד לשלב הגימור המושלם של התכשיט. בנוסף לומדים בקורס את אופן השימוש הנכון בכלי עבודה לצורפות, כדי לעבוד בדרך הכי נכונה על היצירה עד להשלמתה.

 

מכיוון שהצורף הוא בעל מלאכה שעוסק בעיבודן של מתכות אצילות כמו כסף, זהב ופלטינה, שהם חומרי גלם יקרים ועדינים, עליו להיות בעל מיומנות מקצועית טובה וידע מקיף בשימוש בכלי העבודה, וזאת לצורך ייצור תכשיטים איכותיים. גם בעת שימוש במתכות פחות יקרות, כמו נחושת ופליז, עדיין חשובה המיומנות ודרך הפעולה עם כלי עבודה מקצועיים ועם החומרים למען עבודה יעילה ותוצאות מוצלחות.

 

איזה ציוד מקצועי מומלץ לרכוש לקראת הקורס?

לפני התחלת הקורס מומלץ להצטייד בסוג של ארגז כלים מקצועי בסיסי אך איכותי, לצורך ביצוע פעולות כמו ניסור, חריטה, גילוף, חיבור, שיבוץ ועוד. בין השאר נכללים בציוד הצורפות הכלים הבאים: פליירים, מרחיבי טבעות, תבנית שקעים, פונצ’ים, כדור שיבוץ, ברנר, בלון גז, פרייזר, קליבר, פטיש, סדנים, זוויתן, מחוגה, מסוריות, פצירות, דוד שעווה, ואלס, טרומל, אולטראסוניק, מלטשת עם שואב, אינג’קטור להזרקת שעווה, גיליוטינה ואחרים. מיינו אותם תוך התייעצות עם מורי הקורס, ורכשו בשלב הראשוני רק את הכלים הבסיסיים ולא את היקרים שבהם.

 

עליכם לקחת בחשבון שבמהלך הקורס למתחילים או בקורס מתקדם (תלוי איפה תלמדו) יעניקו לכם גם את הטכניקות המורכבות יותר שמתאימות לעבודה בהתכה, ביציקת מתכות ליצירת תכשיטים באמצעות שעווה נעלמת, ועוד. לצורך הביצועים הללו תזדקקו לציוד מקצועי יותר – אבל בדרך כלל בשלב הראשוני תוכלו לעבוד איתם בסדנה שבה יילמד הקורס, כך שכדאי להמתין עם רכישתם עד לקבלת המושג המלא באיזה סוג צורפות בדיוק תרצו לעבוד ועם אילו חומרים תיצרו את תכשיטיכם.