מה ניתן לעשות מדוד ישן

 

דודים ישנים רבים נזרקים כפסולת עם החלפתם, אולם דוד ישן יכול לשמש לבניית מני דברי ברזל יעילים ומרשימים כגון קמין עץ, גריל לחצר (מנגל מפואר) ועוד. בפסקאות הבאות תמצאו טיפים ורעיונות שיסייעו לכם ליצור מדוד ישן דברים שכאלה תוך שימוש בכלים בסיסיים לעבודה בברזל, דיסק ורתכת חשמלית.

 



פירוק הדוד


ראשית כל פרויקט של יצירת דבר מה מדוד ישן הוא פירוק מעטפת הדוד, סילוק החומר המבודד וחשיפת הדוד עצמו.
את המעטפת מסירים על ידי פירוק ברגים המחזיקים אותה תפוסה בצורת גליל. ברגע שנפרק את הברגים נוכל “לקלף” את המעטפת עד שתוסר לחלוטין. מתחת למעטפת נגלה חומר בידוד מוקצף בצבע בג’.
את חומר הבידוד נסלק על ידי גירודו ממשטחי הברזל של הדוד עצמו. מברג גדול, אזמל חד, סקרייפר ושפכטל הם כלים העשויים לסייע לנו במלאכה זו.  
שימו לב שסילוק חומר הבידוד היא מלאכה מלכלכת, יש להימנע מנשימת אבק חומר הבידוד המתפזר בעת הסרתו. לפיכך מומלץ לבצע מלאכה זו באזור שאין בעיה שיכוסה אבק (למשל שדה פתוח ולא בגינה הפרטית).
גם בשדה חשוב לאסוף כמה שיותר מחומר הבידוד שהוסר אל תוך שקיות ולהשליך במסודר לפח אשפה.


משיירי חומר בידוד שנותרו בכל זאת על הדוד (בדרך כלל שכבה דקה מאוד שקשה להסירה ידנית בגירוד) ניתן להפטר בשריפה (להכניס את הדוד כולו למדורת “קומזיץ” ולסובב אותו עד שישרפו כל שאריות חומר הבידוד מכל דופנותיו). לחילופין ניתן פשוט ללטש, למשל באמצעות מלטשת סובבת או מברשת ברזל סובבת המתאימה להתקנה על דיסק.

 

חיתוך לצורה הרצויה והתאמות


לאחר שחשפנו את דוד הברזל עצמו והסרנו ממנו כל זכר מחומר הבידוד הגיע הזמן לחתכו בעזרת דיסק לצורה שאנו צריכים. כך למשל אם אנו בונים קמין נחתוך את כל הזרבוביות (“ניפלים”) אליהם חוברו צינורות המים, נחתוך פתח לדלת ופתח תחתון לניקוי. הפתח ששימש להתקנת גוף החימום מתאים לשמש כיציאה לארובה.

אם החלטנו לבנות מנגל נחתוך את הדוד לרוחב, נוכל לעשות שני מנגלים או להשתמש בחצי דוד כמכסה לגריל שניבנה מחציו השני.
סבכה למנגל (הרשת עליה יונחו בשר ויתר הדברים לצלייה) ניתן ליצור מרשתות של תנורי אפיה ישנים.