החלפת ברז כיור



בעבר היו כיורים מצוידים בברזים נפרדים למים חמים וקרים (אם כי זרימת המים בסופו של דבר יצאה מפתח אחד כך שניתן היה להשיג טמפרטורת מים רצויה), בכיורים אחרים היה רק ברז בודד של מים קרים בלבד. ברזים כאלה, כאשר החלו לדלוף, ניתן היה לפרק ולחליף בהם אטם (שכנה גם “גומייה”) וכך להשיבם לתפקוד תקין.

 



כיום רוב רובם של הברזים המותקנים בכיורים, בין אם כאלה המאפשרים ערבוב מים חמים בקרים או כאלה המזרימים מים קרים בלבד, הם מסוג ברז מגוף, דהיינו ברז המצויד במנוף (“ידית”) שעם הרמתה מתחילים מים לזרום מן הברז והסטתה לצדדים מאפשרת שליטה בטמפרטורת המים היוצאים מן הברז (בברזים המחוברים לאספקת מים קרים וחמים).  ברזי מגוף מורכבים הרבה יותר מן הברזים מן הדור הישן וכאשר הם מתחילים לדלוף בדרך כלל אין מנוס מלהחליף את הברז כולו. בפסקאות הבאות תמצאו תיאורים שיסייעו לכם להחליף ברז מגוף בכיור בעצמכם.



רכישת ברז חלופי מתאים


ראשית חוכמה במלאכת החלפת ברז בכיור היא הצטיידות בברז חדש מתאים. יש לוודא שאורך וצורת הצינור ממנו זורמים מים החוצה (“זרבובית” הברז) מבטיח מיקום הזרם סמוך לאמצע הכיור, כמו כן יש לוודא שקוטר האזור המושחל אל הפתח הקיים בכיור (הפתח המיועד להתקנת ברז) מתאים לקוטר הפתח (לא גדול מדי אך גם לא קטן מדי).
בחנויות האספקה הטכנית תמצאו ברזים של כמה יצרנים, ישנם ברזים איכותיים מתוצרת הארץ, מומלץ לבחור בברזים איכותיים ולא להחליט רק על סמך המחיר, ברזים איכותיים ישרתו אתכם היטב שנים רבות.



פירוק הברז הישן


לאחר שיש בידינו ברז חדש מתאים הגיע העת לפרק את הברז הישן, תחילה יש לסגור את אספקת המים אליו, ברוב רובם של המקרים אין צורך לסגור את אספקת המים לבית כולו אלא ניתן להיעזר בברזים מקומיים המותקנים ביציאת המים מן הקיר ואל הצינור המוביל אותם אל הברז.
לאחר שהפסקנו את אספקת המים לברז יש לפרק את הצינורות המובילים אליו, לנתק את הברז מן הכיור (בדרך כלל בפתיחה של אום בודד מתחת לכיור) ולהסיר את הברז. לאחר שסילקנו את הברז הישן יש להתקין את החדש בסדר הפוך, דהיינו, תחילה לקבעו לכיור (לא לפני שחיברנו אליו את הצינור / צינורות המזרימים אליו מים) ואז לחבר את הצינור / צינורות אל אספקת המים).