מה לעשות כשההצתה בלחיצה בכיריים הפסיקה לעבוד



כבר שנים רבות שכיריים הפועלים בגז הם הסטנדרט בכל מטבח, כיום רוב רובם של כיריים אלה מצוידים באפשרות להצתת הלהבה בלחיצת כפתור.
מנגנון ההצתה פועל באמצעות יצירת ניצוץ בין מצת טעון בחשמל סטטי וגוף הברזל המחורר ממנו מוזרם הגז המיועד לבעור מתחת לכלי הבישול.
כיריים הם פריט ציוד שבכוחו לשרת אותנו לתקופה בלתי מוגבלת כמעט, אולם מנגנון ההצתה עשוי בהחלט להפסיק, בשלב כלשהו, לפעול. למעשה בכל כיריים בהם נעשה שימוש תכוף ורב היקף, אך עניין של זמן הוא עד שלא ניתן יהיה עוד להציתם בלחיצת כפתור ונצטרך להדליק את להבותיהם באמצעות מצית או גפרור.

 



פעמים רבות טיפול פשוט עשוי להשיב את מנגנון ההצתה הנוח לפעולה, בפסקאות הבאות תמצאו תיאור הפעולות הנדרשות.



מה גורם למנגנון ההצתה להפסיק לפעול


מילה אחת מספיקה לתיאור הגורם המשבית את פעולת מנגנון ההצתה בכיריים – פיח. כאשר נוזלים או כל דבר אחר מגיעים אל איזור הלהבה הם נשרפים ויוצרים פיח אשר עלול להצטבר באזור המצת השוכן קרוב לגוף הברזל ממנו מוזרם הגז המיועד לבעירה. פיח מוליך חשמל ומרגע שהצטבר מספיק ממנו הוא יגרום לפריקת המטען מן המצת כך שלא מתאפשרת עוד יצירת הפרש הפוטנציאלים הדרוש לשם שחרור ניצוץ.



הפתרון


אם אכן הצטברות פיח ולכלוך הם הסיבה לכך שמנגנון ההצתה הפסיק לפעול, כל שדרוש כדי להשיבו לפעולה תקינה הוא ניקוי יסודי. פעמים רבות מספיק לנקות את המצתים והאזור סביבם, פעמים אחרות יש לפרק את הכיריים כך שניתן להגיע אל חלקם התחתון ולנקות גם שם.
אם צריך ניתן להסיר את המצתים ממקומם באמצעות פלייר עדין (הם מוחזקים במקום בקפיץ).



חשוב להקדים תרופה למכה


מומלץ מאוד לסגל טיפול שגרתי המבטיח שלא יצטבר די פיח ולכלוך שימנעו פעולה תקינה של מנגנון ההצתה. זאת מכיוון שמרגע שהחלה פריקת מטען (כתוצאה מפיח ולכלוך) הדבר עשוי לגרום לקלקול חמור יותר במעגל האלקטרוני המייצר את המתח הגבוה הדרוש לשם טעינת המצתים בחשמל סטטי.



מילת אזהרה חשובה לסיכום, בכל ניסיון לפרק את הכיריים כדי לנקות את האזור שמתחת למצתים אל תשכחו לנתק את אספקת החשמל אליהם! ניקוי יסודי שכזה בעוד הכיריים מחוברים לחשמל עלול להסתיים בהתחשמלות מסוכנת!
למעשה, עדיף לנתק את אספקת החשמל גם כאשר מבצעים ניקוי מלמעלה בלבד, אך זאת רק כדי שלא לספוג ניצוץ לא נעים.