החלפת רעף בגג

 



גגות רעפים הם מחזה נפוץ במחוזותינו ולא בכדי. מדובר בגגות עמידים, קלים יחסית להקמה ומאריכי ימים המספקים למבנה שתחתם הגנה מושלמת ממזג האוויר. ישנן שתי בעיות עיקריות אפשריות עם גגות רעפים. הראשונה היא שקיעה של הקורות התומכות את הגג, תופעה הגורמת לגג כולו להפוך קעור ולבסוף לקרוס, במקרים בהם מתחילה שקיעה כזו יש לטפל בה בהקדם בעזרת בעלי מקצוע.
הבעיה השנייה היא רעף שנשבר, בדרך כלל כתוצאה מנפילה של עצם כלשהו עליו, למשל בעת ביצוע עבודה על הגג כגון התקנת קולטי שמש או מענף של עץ שנפל במהלך סופה וכו’.



אין להזניח רעף שבור


מומלץ מאוד לנקוט בפעולה מיידית ולדאוג להחלפת רעף שנשבר ללא דיחוי. ככל שנמתין גדל הסיכוי שנופתע מגשם שירד ומים שיזרמו כתוצאה ממנו יחדרו דרך הרעף השבור אל חלל עליית הגג ומשם אל הבית. תתפלאו לגלות שמרעף שבור אחד יכולה לחדור כמות גדולה מאוד של מים שכן עשויה להיווצר זרימה ערה של מים במורד הגג כאשר יורד גשם.



את התיקון כולו ניתן לעשות מתוך חלל עליית הגג


כדאי לדעת שכדי להחליף רעף בגג בדרך כלל אין צורך לעלות את הגג עצמו, ניתן (ובדרך כלל עדיף וקל יותר) לבצע את ההחלפה מתוך חלל עליית הגג. יש להיכנס אל עליית הגג מן הפתח המאפשר זאת, אם אין גישה כזו אין ברירה אלא לטפס על הגג עצמו ולהחליף את הרעף מלמעלה. ברוב המקרים תזדקקו לסולם באורך מתאים, וודאו שאתם מצוידים בסולם בטוח ונוח לעבודה.



פירוק הרעף השבור והחלפתו


בין אם מתוך חלל עליית הגג (מתחת לרעף השבור) או מעל גבי הגג (מעל הרעף השבור) הוציאו את הרעף השבור ממקומו על ידי הרמת הרעף הנשען עליו מצידו האחד (בדרך כלל מצד ימין) וזה הנשען עליו מלמעלה, כשאין עליו משקל ניתן פשוט להרים מעט את הרעף (שכן בחלקו התחתון “זיזים” היושבים מאחורי הלייסטים התומכים את הרעפים ומונעים מן הרעף לזוז) ולשלוף אותו החוצה.

לאחר שהסרנו את הרעף השבור יש להרכיב במקומו את הרעף החדש שהכנו מבעוד מועד. חשוב לוודא שמדובר ברעף התואם את הישן ב100%. את הרעף החדש יש להרכיב כך שיתיישב במקומו באופן מושלם אחרת ייתכן בהחלט שלא תהיה אטימה מספקת ממים (מים שיזרמו במורד הגג יחדרו ממרווחים שנותרו מעל / מחת / לצד הרעף החדש).