מהו מסור גשר

 

מסור גשר הינו כלי עבודה רב עוצמה, שבאופן טבעי ולנוכח מימדיו הגדולים (משקלו עשוי להגיע גם ל- 10 טון) אינו עוד רכיב בתוך ארגז כלים ביתי אלא משמש ככלי עבודה חיוני ואיכותי במפעלים ובנגריות.

ישנם סוגים רבים של מסורי גשר, במנעד מחירים נרחב למדי – כשכמובן לא בכל מקום יש צורך במסור המשוכלל ביותר ועם הכי הרבה אפשרויות, ועל כן ישנה חשיבות רבה לבחירה מושכלת של המסור.

  

חוזקו של המנוע, אורך החיתוך, מהירות הפעולה

 

ישנם מספר פרמטרים טכניים המאפיינים מסורי גשר ושאותם יש לבדוק בקפידה כדי להחליט בצורה מושכלת איזה מסור גשר הוא האופטימלי ביותר לצרכים שלכם.

 

נתון אחד שכזה הוא עוצמת המנוע, כשישנם מסורי גשר המתאפיינים בכ- 19-20 כוחות סוס וישנם גם מסורים בעלי 37 כוחות סוס. ככל שהמנוע חזק יותר כך כמובן היכולות גבוהות יותר, אולם גם המחיר מאמיר, ואם אין לכם צורך במסור חזק במיוחד מוטב להעדיף דגמים “צנועים” יותר (שגם הם, אגב, שוקלים כ- 7 טון).

 

עוד נתון חשוב הוא אורך החיתוך: אם אתם צריכים לחתוך רק משטחים קצרים יחסית, הרי שתוכלו לרכוש דגמים של מסורי גשר שאורך החיתוך המקסימלי שלהם הוא 3200 מ"מ. אם, לעומת זאת, אתם עובדים עם משטחים ארוכים יותר, תצטרכו להשקיע קצת יותר ולרכוש דגמים שאורך החיתוך המקסימלי שלהם מגיע ל- 4,200-4,300 מ"מ.

 

לצד אורך החיתוך כדאי לבדוק גם את המהירות המקסימית של מסורי הגשר השונים המהווים אופציה מבחינתכם. למעשה ישנם 2 פרמטרים – מהירות הדוחפן ומהירות העגלה, כשמהירות הדוחפן נעה בין 40 ל- 120 מ’ בדקה, ואילו מהירות העגלה יכולה להגיע גם ל- 150 מ’ בדקה. פרמטרים אלה חשובים במיוחד למי שצריך לנסר כמויות גדולות של משטחים בתדירות גבוהה.

 

מטרת השימוש

 

מסורי גשר שונים מצוידים בתוספות שונות, המאפשרות חיתוכים ספציפיים, וכמו בכל מקרה שבו רוכשים מסור עץ חשוב לתת גם על כך את הדעת, שהרי מוצרי עץ רבים מחייבים חיתוכים מיוחדים.

 

דוגמה אחת לתוספת למסור גשר היא חיתוך בשיפוע: אם אתם זקוקים לחיתוכים שכאלה, הרי שמסור הגשר המתאים לכם הוא S45 של חברת שלינג האוסטרית (חברה בעלת מוניטין גבוהים באופן כללי בכל הקשור למסורים) – דגם אשר מאפשר חיתוכים בשיפועים שונים, עד זווית של 46 מעלות.

 

עוד פיצ’רים שעשויים להיות חשובים מבחינתכם הם אפשרות לביצוע חריצים בשלב החיתוך ואפשרות לפתיחת חלונות באמצע הפלטה.

 

מסור גשר חדש או יד שנייה?

 

אחת הדילמות העיקריות לפני רכישת מסור יקר יחסית ולצרף אותו לתוך ארגז כלים סטנלי , בין אם מדובר בסוג של מסור גרונג , בין אם זהו מסור שולחני ובוודאי כשמדובר במסור גשר, היא האם להעדיף מוצר חדש או שמא לקנות מסור יד שנייה.

 

באופן טבעי אין תשובה חד משמעית לדילמה הנ"ל, שהרי כל מקרה לגופו, אבל ככלל ההמלצה של אנשי המקצוע היא להעדיף את האופציה הראשונה (מסור חדש), ובפרט במקרים שבהם השימוש במסור צפוי להיות בקנה מידה נרחב יחסית. אם במקרה צצה הזדמנות משתלמת במיוחד, כלומר מסור יד שנייה במצב מעולה, ובפרט כזה שכמעט ולא נעשה בו שימוש, אפשר לשקול את רכישתו – אבל רק בתנאי שההפרש במחיר הוא אכן משמעותי.

 

אחריות ובטיחות

 

מסור גשר הוא כלי עבודה העומד בעומסים גבוהים, כך שגם אם קונים דגם איכותי במיוחד חשוב לוודא כי אתם זוכים לאחריות, וכמובן שחובה גם לבדוק לכמה שנים היא ניתנת ועל אילו חלקים בדיוק.

עוד חובה להקפיד על בטיחות ללא פשרות ועל רכישת מסור שמצויד באמצעי בטיחות על מנת להגן על כל מי שיעבוד איתו.