גינון למתחילים

 

 

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל בגינון הגינה הביתית שלכם בעצמכם או בעזרתו של גנן שיתחזק את הגינה אתכם

 

חברות גינון גדולות וגננים מנוסים, מתחילים כל ביצוע גינה בתכנון מדויק של הצמחיה ומערכת ההשקיה. לאחר שהם בוחנים מה הצרכים של בעלי הבית, ומה הם היו רוצים מהגינה שלהם, הגננים משרטטים ומציגים תוכנית לגינון.

 

אם אתם גננים חובבים, יש להניח שלא תבצעו תוכניות גינון מסודרות. זאת כיון שאין לכם נסיון וידע בגינון. בנוסף גם לא תדעו להבדיל בין צמח כזה לאחר, כמו שגננים יודעים, ולכן לא יהיה טעם בביצוע תוכניות גינון. מה שעדיף במצב כזה הוא לעבוד עם חושים בריאים ולהתיעץ בפורומים שונים של גינון וכמובן עם בעלי משתלות טובות.

 

 - ללא תוכניות גינון מסודרות, הטיפ הראשון שלנו הוא למפות את הגינה בקווים כלליים כמיטב יכולתכם כולל הערכה של החשיפה לשמש, שעות האור והצל. בישראל, שבה יש הרבה שמש והקרקע מתייבשת במהירות, ישנה חשיבות רבה למספר שעות האור שהגינה מקבלת ולכמות הקרינה. עם השרטוט שלכם מומלץ לגשת למשתלה גדולה ולבקש עצה בכל הקשור בהקמת הגינה: אילו עצים או צמחים לשתול, והיכן. אם ישנם כבר צמחים במקום, צלמו אותם ובואו עם התמונות למשתלה.

 

 - חלקו את השטח למספר חלקים: זהו הבסיס למערכת ההשקיה. בגינון, חשוב שמערכת ההשקיה תשקה חלקים לפי סוגי הצמחים: דשא בנפרד מחד שנתיים וגדר בנפרד מעצים.

 

השנים הראשונות בגינון של חובבים הן שנים של ניסוי וטעיה. הגננים המתחילים שותלים ורואים איפה צמחים מסוימים נקלטים ומצליחים ואיפה לא, מזיזים שתילים ונוטעים מחדש. בסופו של דבר כל הגננים החובבים רוכשים את הנסיון הדרוש בגינון, ויודעים מה אפשר לשתול בכל חלק של הגינה שלהם.

 

 

 - כלי גינון: קנו כלים טובים

 

 

היות ואתם חובבים בלבד, קנו כלי גינון מאיכות טובה. כלי גינון גרועים יישברו או ינזקו ויגרמו לכם לתסכול. בטווח הרחוק, הפרשי המחיר בין כלי גינון זולים וכלים יקרים אינם גדולים ובהחלט שווה להשקיע.

 

 - טיוב הקרקע

 

אם תשימו לב, כאשר גננים מקצועיים מתחילים תהליך של הקמת גינה וגינון, הם מטייבים את הקרקע. שיפור איכות הקרקע מבטיח כמה דברים:

1. הספקת מינרלים וחומרי הזנה לצמחים

2. שמירה על המים בקרקע

3. קלות עיבוד השטח וגינון בכלל

כאן רצוי מאוד שתתיעצו עם גננים או מומחי גינון. אם הם יקבעו שעליכם להוסיף קרקע, הוסיפו קרקע מאיכות וממקור ידוע ומסוג זהה לזה שכבר יש אצלכם – אל תערבבו בין סוגי קרקע שונים.

 

אילו היו רק כמה מהשלבים הראשונים בגינון לחובבים והכנת הקרקע. גם אם אתם לא רוצים להכנס להוצאות רבות, שיקלו בכל זאת הזמנת גננים מקצועיים לשלב הבסיסי של הקמת הגינה, והמשיכו בשתילות ובתחזוקה בעצמכם.

אם בכל זאת החלטתם לפנות לגנן מקצועי שייעצב לכם את הגינה במינימום מאמץ שלכם, מומלץ לבצע השוואת מחירי עיצוב גינות בין חברות שונות בטרם מחליטים על אנשי המקצוע המתאימים לכם.