הלחמה חשמלית


הלחמה היא חיבור שני חלקים באמצעות חומר מתווך המומס, ממלא את החלל בין החלקים תוך שהוא עוטף ונצמד אליהם כך שכשהוא מתקרר ומתקשה הוא מותירם צמודים זה אל זה. ישנם סוגים רבים של הלחמות, כאלה בהן נעשה שימוש במבער, במיני חומרים הלחמה (כגון כסף או פליז), הלחמת רכיבים חשמליים תוך שימוש במלחם ובדיל, אפילו הדבקה בעזרת אקדח דבק חם היא מעיין הלחמה.

בפסקאות הבאות תמצאו טיפים והנחיות שיסייעו לכם לבצע הלחמות רכיבים חשמליים באמצעות במלחם חשמלי, בדיל ומשחת הלחמה.

 



הכנה להלחמה
כמו בכל הלחמה כך גם בהלחמה חשמלית חשוב שהפריטים שיחוברו יחד יהיו נקיים מלכלוך ושומן, ניתן ללטש מעט בעזרת נייר לטש על מנת לחשוף את המתכת ולהסיר ממנה קורוזיה או כל לכלוך שדבק בה.
בטרם ניגשים להלחמה עצמה יש לתת את הדעת לאופן בו יוצבו הרכיבים כך שידינו יהיו פנויות לתפעל את המלחם והבדיל, חשוב שנוכל להותיר את הפריטים שהולחמו עומדים במקומם עם תום ההלחמה ללא תזוזה, ולא לעשר – עשרים שניות בלבד כדי לתת לבדיל זמן להתקרר ולהתקשות. זיכרו, תזוזה בטרם התקשה הבדיל תגרום לניתוק או לפחות להחלשת החיבור.
גם קצה המלחם צריך להיות נקי, ניתן גם אותו ללטש, לטבול במשחת הלחמה ולצפות בבדיל.

ביצוע ההלחמה
כדי שהלחמה חשמלית תתפוס כהלכה יש לוודא כי שני הפריטים שאנו מתעתדים לחבר מחוממים לטמפרטורה שמעל לנקודת ההתכה של הבדיל. רק כאשר מוודאים כי בנגיעה של קצה חוט הבדיל באזור המיועד להלחמה הלה נמס ניתן להמשיך אל השלב הבא.
לפני שמתחילים לחמם ולאחר שוידאנו שהרכיבים שיחוברו נקיים נמרח על אזור ההלחמה שכבה דקה של משחת הלחמה. משחה זו מעודדת פיזור החום כך שכל האזור המיועד להתכסות בבדיל אכן יחומם מספיק.

מניחים את המלחם על גבי האזור המיועד להלחמה, חשוב מאוד ששני הצדדים יחוממו, מחממים עד שנוכחים לדעת שכשנוגעים באזור בחוט הבדיל הוא נמס ונוזל אל גבי הרכיבים המולחמים. הבדיל “ימשך” לאוזר חם. מזרימים כך מספיק בדיל לכיסוי אזור ההלחמה ומרחיקים את המלחם. דואגים שלא תהיינה תזוזות עד שהבדיל יתקרר ויתקשה, עניין של שניות ספורות בדרך כלל.