מסור שרשרת, למה ואיך



כולנו מכירים את מסור השרשרת, אנו יודעים שמסורים מעין אלה משמשים לניסור גזעי וענפי עצים אולם לא תמיד ברור לנו אם כדאי לנו להצטייד במסור כזה או אם היקף הניסורים מעין אלה שיש לנו צורך לבצע מצדיק זאת. לרבים ישנה אפילו רתיעה מסוימת ממסור שרשרת היות והשימוש בו נתפס כמסוכן. אספנו עבורכם מעט מידע על מסורים שכאלה, לאלו מלאכות הם עשויים לשמש אתכם והאם כדאי לכם להוסיף מסור שרשרת לכלי העבודה שיש ברשותכם.

מסור שרשרת והחלופות לו


נכון שמסור שרשרת משמש בעיקר לניסור גזעים וענפים אולם הוא בהחלט יכול לשמש לנסר גם קורות עבות, כאלה שלהב המסור הסובב שברשותנו אינו גדול מספיק כדי לחדור במלואן ולפיכך אנו נדרשים להופכן ולבצע ניסור בדיוק מעל זה שעשינו מן הצד השני (לעיתים צריך לבצע ניסורים על גבי כל פאה).

כשמדובר בשימוש הקלאסי של מסור שרשרת החלופות לו הן מסור ידני או גרזן. ישנם כיום מסורים ידניים לגינה שמאפשרים ניסור קל יחסית, אם כמות הניסורים שאנו נזקקים להם אינה גדולה ייתכן שמסור כזה יספיק לנו (ובתנאי שמדובר במסור ידני איכותי). אולם די בכך שאנו צריכים לבצע גיזום עץ בעל ענפים עבים (עץ אגוזי פקאן למשל) בכדי שמסור ידני כבר לא יהיה מספיק. במקרים כאלה ניתן להשכיר מסור שרשרת, למי שצריך לבצע ניסורים כאלה באופן תדיר יותר כדאי לרכוש מסור משלו.

מסורי שרשרת מכאניים וחשמליים


בעבר כל מסורי השרשרת הופעלו על ידי מנועי בנזין קטנים, עניין שהפך את השימוש בהם לרועש למדי, וכן את הנעתם, הפעלתם ותחזוקתם למאתגרים משהו. כיום ישנה חלופה למסורי השרשרת הקלאסיים המונעים בנזין בדמות מסורי שרשרת חשמליים. מדובר במסורים המונעים במנוע חשמלי וככאלה הם שקטים יחסית, קלים לתפעול ודורשים תשומת לב מועטה מבחינת תחזוקתם. חסרונם של מסורי שרשרת הוא שבעת השימוש בהם משתרך מאחור כבל חשמלי, טווח הפעולה מוגבל לאורך הכבל המאריך והמצאות שקע חשמלי במרחק מתאים. מבחינת עוצמה הם נוטים להיות חלשים יותר ממסורי שרשרת מכאניים.

מי שמנסר על בסיס קבוע עצים לא מעובדים בעובי של 5 סמ’ ומעלה טוב יעשה אם ישקול להצטייד במסור שרשרת. ייתכן מאוד שמסור שרשרת חשמלי יספיק. מבחינת בטיחות אכן מדובר בכלי מסוכן יחסית אולם, כמו עם כל כלי עבודה, זהירות, ניסיון נרכש ושמירה על כללי בטיחות ימנעו תקלות ופציעות.