ניקוי ארובת קמין

מי שבביתם קמין, מכל סוג שהוא (גז / נפט / פחם) אולם במיוחד אם מדובר בקמין עץ, חייבים לדאוג לניקיון הארובה. הפעלת קמין עם ארובה מלוכלכת (לעיתים אף סתומה בחלקה) היא לא רק לא יעילה אלא עשויה להיות מסוכנת. מעט על חשיבות ניקוי ארובת הקמין וכיצד ניתן לעשות זאת לבד, בפסקאות הבאות.

הבעיות בהבערת קמין כשהארובה מלוכלכת


כאשר מבעירים קמין עם ארובה מלוכלכת (כשאל דופנותיה דבוק פיח ולכלוך) עשויים לקרות מספר דברים. ראשית זרימת העשן מן הקמין החוצה לא תהיה חופשית דייה, כך תיתכן חדירת עשן הביתה (או, אם לא ממש עשן שנראה בעין, ריחות עשן) וכן הבעירה עצמה בקמין תהיה לא יעילה שכן זרם העשן והאוויר החם העולים מעלה הם הגורמים ליניקת אוויר חדש ואספקת החמצן לאש הבוערת.

אולם חוסר יעילות בבעירה וריחות עשן בבית הם בעיות קטנות יחסית לסכנה של התלקחות לכלוך ופיח בתוך הארובה. התלקחות שכזו יכולה לגרום לשריפה בבית ובכל מקרה וודאי שתגרום נזק לארובה ולאזורים הסמוכים לתוואי בו היא עוברת.
במקרים קיצוניים עשוי אפילו להתרחש פיצוץ בתוך ארובה מלוכלכת שהאוויר בה רווי אבק פחם.

מתי יש לנקות את הארובה


תכיפות ניקוי הארובה תלויה באינטנסיביות השימוש בקמין, מי שמשתמשים בקמין דרך קבע בימי החורף (אפילו אם לא ממש כל יום) טוב יעשו אם ידאגו לנקות את הארובה לפני השימוש הראשון בכל שנה. מי שמדליקים את הקמין רק באירועים מיוחדים (לשמש כפעם / פעמיים בעונה) יכולים להסתפק בניקוי כל שנתיים / שלוש.

בכל מקרה כאשר מחליטים שהארובה צריכה ניקוי  לבצעו לפני השימוש הראשון בחורף, כך יהיה קל להסיר את הלכלוך הישן וכן תובטח פעולה בטוחה ויעילה של הקמין כבר מן השימוש הראשון בחורף.

ניקוי הארובה בעצמינו


שינן חברות, בדרך כאלה העוסקות גם בהתקנת קמינים, המציעות שירות ניקוי ארובות, אולם ברובה המקרים (תלוי בסוג הארובה ואופן התקנתה) ניתן לבצע את הניקוי גם בעצמנו. פעמים רבות די יהיה באלתור משחולת אותה מעבירים הלוך ושוב דרך הארובה, פעמים אחרות יהיה צורך להסיר פרקים מן הארובה, לנקותם בנפרד ולהרכיבם חזרה.