צריכים לתקוע דיבל – כך תעשו זאת נכון

אחת המלאכות הבסיסיות ביותר שאנו נדרשים לעשות בבית הוא תלייה וחיבור דברים לקירות באמצעות ברגים שאנו מבריגים אל תוך דיבלים שתקענו בקיר לצורך כך. כל מי שהתנסה בתקיעת דיבלים מכיר את התקלות העשויות להתרחש, כך למשל אנו עלולים (מסיבות שונות עליהם נפרט בהמשך) לקדוח קדח רחב מדי בתוכו הדיבל יסתובב חופשי ולא ייתפס, מנגד הקדח יכול להיות קטן במעט עד שכאשר מנסים לתקוע בו את הדיבל הוא נכנס רק מחצית הדרך ואז מתעקם/נמעך. לפניכם כמה טיפים שיסיעו למנוע תקלות מרגיזות שכאלה וכיצד להתמודד עימן אם התרחשו.

בחירת מקדח נכון

העניין החשוב ביותר בתקיעת דיבל הוא בחירת מקדח מתאים. לכל דיבל מידה (שהיא בעצם קוטרו בממ’) בדיוק כפי שיש מידה לכל מקדח. אם קונים דיבלים בקופסא המידה מצוינת על גביה, אם קונים בתפזורת מומלץ מאוד לכתוב את המידה על השקית. כאשר יודעים את המידה של הדיבל בוחרים מקדח במידה זהה, מקדח וידיאה 6ממ’ מתאים לדיבל 6, מקדח 8 לדיבל 8 וכן הלאה.
כאשר קודחים קדח לדיבל בבטון לעיתים נצטרך להשתמש במקדח במידה אחת מעל לזו של הדיבל (האידאלי הוא בחצי מידה אולם לא לכולם יש מקדחים במידות כאלה), ניתן תמיד לקדוח קדח ראשון במידה של הדיבל ואם מסתבר שהוא לא נכנס כהלכה (צריך לזהות זאת לפני שתוקעים אותו כך שאי אפשר להוציאו עוד) להרחיב את הקדח באמצעות מקדח במידה אחת מעל.

אם איננו יודעים את המידה של הדיבל ניתן להשוות אותו בעין למקדחים בסט המקדחים שלנו כדי למצוא את זה המתאים לו ביותר, שימו לב שהחלק במקדח הוידיאה אליו משווים הוא ראש המקדח (החלק הרחב ביותר בו).
אם יש ספק באשר לאיזה מקדח הוא המתאים ביותר יש להתחיל עם הקטן יותר ולהרחיב את הקדח במידת הצורך.

מה עושים אם הדיבל מסתובב חופשי או נתקע בחצי הדרך

במקרה שקדחנו קדח גדול מעט שהדיבל מסתובב בו חופשי ולא נתפס אין מנוס מלהוציאו ולהחליפו באחד במידה אחת מעל.
אם הקדח שקדחנו קטן מדי הסכנה היא שהדיבל לא יכנס אולם נגלה זאת רק לאחר שדפקנו עליו והוא נתקע כך שאי אפשר לשלוף אותו החוצה (כדי להגדיל מעט את הקדח). במקרה כזה יש לחתוך (בקטר/סכין יפני) את החלק של הדיבל שנותר בולט החוצה ולקדוח (רצוי במקדח רגיל, לא וידיאה או בוידיאה במידה אחת קטנה ממידת הדיבל)  אל תוך החלק שנותר תקוע בקיר כך שנסלק מן החור את שיירי הדיבל שנתקע. לאחר שהקדח חופשי מן הדיבל שנתקע בו, מרחיבים את הקדח ותוקעים דיבל חדש.