על מברגות, מקדחות נטענות ומה שביניהם (חלק א’)

מברגה היא אחד הכלים השימושיים ביותר לכל חובב עשה זאת בעצמך כמו גם לבעלי מקצוע כגון מתקיני פרגולות, מתקיני דקים, קבלני שיפוץ הבונים קירות גבס ועוד.
לאור היקף השימוש בכלי זה כדאי מאוד להצטייד במברגה שתתאים בדיוק לצרכיכם, אספנו בשבילכם מידע וטיפים שיסייעו לכם להבין את מאפייניהן של המברגות השונות המוצעות למכירה בשוק, כך תוכלו לבחור מביניהן את המברגה המושלמת עבורכם.

על ההבדל בין מברגה ומקדחה נטענת

למעשה הכלי שאנו נוהגים לכנותו “מברגה” הוא למעשה מקדחה נטענת (באנגלית cordless drill).
מברגה, כפי שמשתמע משמה, היא כלי המיועד להבריג ולשחרר ברגים ואינה מיועדת לקידוח כלל, מברגה כזו דומה במבנה שלה למברג ידני רגיל בעל ידית עבה יותר היות ובתוכה נמצא המנוע המסובב את ה"ביט" שבחרנו להשתמש בו. השימוש במברגות כגון אלה אינו נפוץ, זאת משום שמקדחה נטענת, כמו מקדחה בוש (שכאמור היא הכלי שאנו נוהגים לכנות “מברגה”) יכולה לשמש בקלות גם לסגירה ופתיחה של ברגים ולמעשה זהו השימוש העיקרי הנעשה בה.

ישנם יתרונות רבים לשימוש במקדחה נטענת כמברגה, מדובר בכלי חזק וורסטילי שהינו נוח מאוד לאחיזה ולעבודה. היתרון היחיד של המברגה שאינה מקדחה נטענת הוא שהיא קלה יותר וכך מי שצריך להבריג מספר גדול של ברגים אל קדחים בהם הברגה מוכנה עשוי למצוא שעבודה עם כלי כזה מאפשרת ביצוע מהיר יותר. לסיכום, כשאומרים “מברגה” מתכוונים לכלי ששמו הרשמי הוא “מקדחה נטענת”, למי שמחפש דווקא כלי המיועד אך ורק להברגת ברגים עדיף לנסות לבקש “מברג חשמלי”.

נתונים המתארים את תכונות המברגה

ישנם מספר נתונים לפיהם אפשר להסיק מה הביצועים שנוכל לצפות להם ממברגה מדגם מסוים, כמו לדוגמא מברגה בוש, או, מברגה מקיטה הטובה באותה המידה.
אחד מנתונים אלה הוא מתח הפעולה של המברגה, ישנן מברגות של 12V, 18V ועוד. חשוב להבין שאך ורק מפני מדובר במברגה שפועלת במתח גבוה יותר (הסוללה מספקת מתח גבוה יותר למנוע המיועד לפעול במתח זה) אין זאת אומרת שמדובר בהכרח במברגה חזקה יותר.
הנתון המצביע על חוזקה של המברגה הוא Nm (ניוטון מטר), נתון זה מעיד על מידת הכוח המקסימאלי שיכולה המברגה להפעיל על הבורג אותו מסובבים. במברגות המיועדות בעיקר להתקנת קירות גבס מספיק Nm 8, מי שצריך להבריג ברגים ארוכים לתוך קורות עץ יזדקק למברגה בעלת Nm גבוה הרבה יותר (לפחות 20 Nm).

נתון חשוב נוסף הוא הסל"ד המקסימאלי, מה קצב הסיבוב המרבי של ראש המברגה. במברגה לשימוש בייתי ניתן להסתפק בסל"ד של 400 – 800, במברגות מקצועיות הסל"ד המירבי עשוי להגיע אפילו ל3000 ויותר.
עוד הבדל בין דגמי מברגות יכול להיות בסוללות הנטענות המשמשות בה. את מקומן של סוללות הNiCd (ניקל קדמיום) תופסות לאחרונה סוללות מתקדמות יותר דוגמת ה NiMH (מטל היבריד) ו Li-Ion (ליתיום איון). הסוללות יקרות ולכן חשוב להחליט אם באמת יש לנו צורך בשתי סוללות (כך שאחת תמיד טעונה) או שעדיף להשקיע במברגה איכותית יותר המגיעה עם סוללה אחת בלבד.

 

 

 

כנסו לפייסבוק שלנו, עשו לנו לייק ותקבלו עדכונים על כל הכתבות הכי שוות

  

 

23/07/2014

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך:

 

מוצרי קמפינג
ומחנאות


כלי עבודה לגינה

כלי עבודה לתיקונים והתקנות

אינסטלציה בסיסיות

 

 

 

כללי בטיחות בעת שימוש 

בכלי עבודה חשמליים