כללי בטיחות לעבודה עם מסור

 

המסור על סוגיו הוא כלי עבודה יעיל המאפשר לנו לחתוך דרך עץ וחומרים רבים נוספים ולעצב אותם כרצונינו. עם זאת, המסור אמור להיות כלי חד והעבודה עימו עלולה להיות מסוכנת. לא פעם שמענו על תאונות עבודה של נגרים – אף אחת מהן לא נגמרת בטוב… המסור יכול בקלות לחתוך דרך הבשר ואפילו העצם – וזה רק מסור חשמלי. לפניכם המלצות בטיחות לעבודה עם מסורים ידניים וחשמליים – לגזור ולשמור.

 

המסור הפשוט ביותר הוא המסוכן ביותר

 

תאונות עבודה עם מסור משתנות בהיקפן ובחומרתן, החל מקטיעה של אצבע או אפילו “סתם” חתך עמוק, וכלה בכריתת איברים בשוגג ואפילו מוות. מפתיע, אבל המסור הנחשב המסוכן ביותר הוא מסור היד הפשוט, אולי בשל שכיחותו הרבה, והשימוש הפופולארי בו גם אצל נגרים חובבים שנוטים פחות להקפיד על בטיחות. לכן, המלצתינו הראשונה היא לא להקל ראש בעבודה עם שום סוג של מסור, ולהקפיד על הוראות בטיחות – ולו רק “ליתר ביטחון”.

 

ההמלצה החשובה מכולן

 

כל מסור מגיע עם חוברת הוראות עבודה והוראות בטיחות, לרבות סוגים כמו מסור גרונג. גם אם אתם קונים מסור מיד שנייה, תוכלו למצוא התייחסות או אפילו עותק של חוברת ההוראות שלו ברשת. חשוב לעיין בהוראות הבטיחות, להכיר את מגבלות הכלי ולעבוד לפי יכולותיו.

 

טוב מסור טוב משמן טוב

 

חשוב לשמור על המסור במצב תקין, ולהקפיד על שימוש מדוייק במסור על פי הוראות השימוש. כל מסור, מכל חברה, מגיע עם חוברת ובה הוראות לשימוש נכון במסור. הנה כמה נקודות שחשוב להקפיד עליהן:

  • הקפידו על להבים מושחזים היטב של המסור. להבים מושחזים ידרשו פחות כוח בעבודה ולכן מפחיתים את הסיכון לחיתוך במיקומים לא מתוכננים. בכל מקרה, ניסור שאינו מצריך מאמץ רב הוא ניסור נכון ובטוח. אם אתם מרגישים שאתם צריכים להישען בכוח על המסור – מומלץ להשחיז אותו.

  • חשוב להכיר את המסורים האפשריים לעבודה ולבחור מסור ולהב מתאימים לסוגי העבודה השונים. עבודה בעץ אינה עניין כללי, וסוגי עצים שונים דורשים שיטות עבודה שונות, בעיקר בשל מבנה הסיבים וקשיות החומר. לכן חשוב להכיר ולעבוד נכון לא רק עם המסור אלא גם עם חומר העבודה.

  • כל חלקי המסור – הידית, הלהב, מגן הלהב, השרשרת אם יש, וכל חלק אחר, צריכים להיות מורכבים היטב ובמדוייק, יציבים וחזקים, ללא שברים או סדקים במהלך העבודה.

  • מרבית המסורים מגיעים עם מגן שמותקן מעל הלהב ושומר גם על הלהב וגם על הידיים שלכם רחוק ממנו. ניתן, אמנם, להסיר ולהתקין את המגן, בעיקר לצרכי ניקיון, אולם חשוב לנסר כשהמגן מותקן מעל הלהב בכל עת.

  • במסורי שרשרת – חשוב להקפיד שהשרשרת מתאימה ללהב, שאינה בלוייה או קרועה, ושלוכד השרשרת תקין.
 

 

על מנת לבטח את עצמינו ולשמור על עבודה תקינה, חשוב להקפיד על כללי לבוש ועבודה בטוחים במסור. הנה כמה טיפים כלליים לשמירה על בטיחות ושלמות הגוף:

 
  • חבישת כפפות בזמן הניסור היא נושא שנוי במחלוקת. יש נגרים שניצלו בזכות הכפפות מחדירה של סיבים לתוך בשר היד, ולעומתם יש נגרים שמוכנים להישבע שהכפפות הופכות אותם נכים חלקית בעבודה, מפני שהן מקהות את התחושה ביד. אנחנו ממליצים להישמע לאינטואיציה בעניין, וככל שהמסור שאתם עובדים איתו עוצמתי יותר, להעדיף לעבוד עם כפפות.

  • בכל מקרה, מומלץ שלא להניח את כפות הידיים, או שום איבר של הגוף, באיזור החיתוך של המסור – אפילו אם כבר הפסקתם את הניסור – עד שהמסור הוסט מהעץ ואתם בטוחים שהוא לא מנסר עדיין או יתחיל בטעות לנסר בזמן שהידיים שלכם באיזור. וזה אומר – לא להזיז את הקרש, לא לקחת שום דבר מהאיזור שמתחת ללהב, לא לנסות לשנות זווית חיתוך – שום דבר, עד שלהב המסור דומם לגמרי, ואם אפשר הוסט ממקום הניסור.

  • בדרך כלל מומלץ לחבוש גם משקפי הגנה, על מנת להגן על העיניים מפני סיבים תועים. ואם כבר בעיניים עסקינן, חשוב לאורך כל עבודת הניסור לשמור על המבט והריכוז לכיוון החיתוך, ולא להסיט את המבט מהחיתוך לרגע.

  • מומלץ להשתמש באטמי אזניים במהלך הניסור, על מנת לשמור על השמיעה מפני נזק שייגרם בשל רעש המסור.
 

האביזרים שעושים את העבודה

 

עבודה עם מסור יכולה להפוך קלה ומדוייקת יותר כשסביבת העבודה עשירה ובטוחה. הנה כמה טיפים לשמירה על בטיחות בהקשר של איזור העבודה:

 
  • בשעה שעובדים עם מסור, במיוחד חשמלי, חשוב להקפיד על שולחן עבודה יציב, חזק וגדול מספיק. חשוב להניח את העץ שעליו אתם עובדים בגובה שיתאים לעבודה, באופן שייתמך כך שהעץ לא יתנדנד או יפול במהלך החיתוך, גם לאחר שחלקים ממנו נחתכו. גם החומר עצמו, חשוב שיהיה מתאים לעבודה, בגודל, בצורה וברמת הקושי לעבוד איתו.

  • על ריצפת סביבת העבודה להיות ישרה, יבשה, ללא כתמי שמן מחליקים, ללא מכשולים, חוטים או חפצים שאתם עלולים להיתקל בהם ולאבד שיווי משקל, וכדומה.

  • על השולחן לא יהיו מונחים חפצים שיכולים להינזק מהניסור, או כמובן להפריע לו. משטח העבודה יעמוד לצורך הניסור בלי הפרעות, מסיחי דעת, וכולי.

  • חשוב להקפיד על איזור עבודה מואר דיו, ולארגן תאורה עליונה חזקה המאפשרת ראות טובה וברורה וחיתוך מדוייק.

  • מומלץ להשתמש במיתר, או בתמיכה לעץ שנחתך. שימוש בעזרים יפחית את הסיכון ששבבי עץ ישוגרו לכיוונכם וישרטו או יפצעו אתכם במהלך העבודה.

  • בעבודה עם מסורים חשמליים, מסור דיסק, מסור אנכי (Jig Saw) וכדומה, חשוב לשים לב שהעץ המנוסר אינו מכיל חלקי מתכת, כמו מסמרים או ברגים ישנים.
 

ועוד אזהרה לסיום

 כשאתה הופך לבעליו הגאה של מסור, אתה יכול (וחשוב שתבחר בכך) לקרוא ולהתוודע ליכולותיו ומגבלותיו של המסור החדש שלך, ולהוראות הבטיחות הכלליות ולאלה הייחודיות שלו. כשאתה מעביר את המסור שלך לאדם אחר, באחריותך לוודא שהוא עובד בצורה בטוחה. אל תעביר את המסור לחובבים, במיוחד לא לצעירים ולילדים, והקפד לשמור על המסור שלך הרחק מהישג ידם של פעוטות.


פייסבוק בית סנטר
 
כנסו לפייסבוק שלנו, עשו לנו לייק ותקבלו עדכונים על כל הכתבות הכי שוות  


23/04/2014

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך:

בטיחות בעבודה - אל תנסו את זה בבית

בטיחות בעבודה – אל
תנסו את זה בבית

עבודות עשה זאת בעצמך מקוריות ביותר

עבודות עשה זאת בעצמך
מקוריות ביותר

איך קודחים בקרמיקה

איך קודחים
בקרמיקה

סרטוני הדרכה להפעלת פטישון

סרטוני הדרכה
להפעלת פטישון