מה אתם צריכים לדעת על מסור עץ ידני

 

עץ הוא חומר גלם פופולרי במיוחד, שמשמש אותנו כדי ליצור מגוון רחב מאוד של פריטים: כיסאות, שולחנות, שידות, ארונות, מיטות, מדפים, קישוטים שונים, צעצועים, דקים, פרגולות ועוד ועוד. אמנם באופן טבעי רוב הפריטים שעשויים מעץ מיוצרים באופן תעשייתי באמצעות מכונות כגון מסור סרט שולחני גדול אבל גם בעולם מתועש וממוחשב עדיין לא פג קסם הנגרות האישית, לפרקים אפילו החובבנית, כזו שמעניקה טאץ’ אישי וייחודיות אמיתית לכל פריט.

למעשה, נגרות היא תחביב פופולרי למדי גם במאה ה-21, במיוחד בקרב גברים (אם כי ישנן גם נשים שאוהבות את ריח העץ, את הניסור ושאר הפעולות שמבצעים עם חומר גלם זה וכמובן את האפשרות להביא את עצמן לידי ביטוי באמצעות התחביב) – ואחד מכלי העבודה הנחוצים לשם כך הוא מסור עץ ידני.

 

מה אפשר לעשות עם מסור עץ ידני?

בעולם שעובר לאופניים חשמליים, בתים חכמים, מכשירים מתוחכמים שעושים הכל בלחיצת אצבע ובקרוב גם מכוניות שנוהגות את עצמן, אך טבעי הוא שבאופן אינסטינקטיבי נחפש כלי עבודה חשמליים ומשוכללים מאוד, אבל לפעמים דווקא מסור העץ הבסיסי והפשוט לכאורה הוא זה שיספק לנו את מה שאנחנו צריכים.

אמנם לצורך עבודות מורכבות שמחייבות למשל חיתוכי לוחות עץ בזוויות ספציפיות מדויקות (30 מעלות, 45 מעלות וכו’) אנחנו נזדקק לכלי עבודה מתקדם דוגמת מסור גרונג מקיטה או בוש, אבל גם מסור העץ הידני יודע לתת עבודה ובמקרים רבים הוא בדיוק הכלי שאנחנו צריכים.

בפרט מאפשר לנו מסור העץ הידני לנסר קורות עץ ולוחות עץ לרוחב הסיבים, בכל מקום, בפשטות ובמהירות. מסורי עץ מיועדים גם לטובת גיזום ענפים – פעולה שלא מצריכה כוח רב אלא בעיקר דיוק מרבי כדי שנגזום רק את החלקים המיותרים ולא נפגע באותם ענפים שברצוננו להשאיר על העץ. בהתאם, מסור ידני – שמבטיח דיוק כירורגי – הוא האופציה המומלצת לגיזום עצים. כמו כן ישנם מסורים ידניים רב תכליתיים שמאפשרים לא רק גיזום אלא גם כריתת עצים כשבמקרה זה יש להחזיק אותם בשתי ידיים. מסורי עץ ידניים מתאימים גם לחיתוך בולי עץ לטובת הסקת קמין עץ – בדיוק כמו בסרטים.

 

ידניאבל רב יכולות

אמנם מסור עץ ללא מנוע נתפש כפשוט ובעל יכולות בסיסיות בלבד, אבל כדאי לדעת שהדור החדש של המסורים הידניים מיוצר בטכנולוגיות מתקדמות שמקנות לכלי העבודה האלה עוצמה רבה, להב חד מאוד, ביצועים מרשימים וגם עמידות גבוהה הודות לחומרים מהם מיוצר הלהב וטכניקות ההשחזה המשוכללות.

הבחירה בין כל הדגמים של מסורי העץ הידניים היא על סמך קוטר החיתוך המרבי של כל כלי (ככל שאתם מבצעים עבודות יותר מורכבות עם חומרי גלם מסיביים יותר, כך יש צורך בקוטר חיתוך מרבי גדול יותר), אינטנסיביות השימוש הצפויה וכמובן מסגרת התקציב שלכם.

 

הקסם המיוחד של עבודת יד

כאמור נגרות היא עדיין תחביב נפוץ, גם במאה ה-21 הדיגיטלית באופייה – שהרי לעבודת יד יש קסם מיוחד שאי אפשר להתכחש לו.

מסור עץ ידני הוא כמובן רק חלק מאותם כלי עבודה לנגרות שנחוצים לכם אם גם אתם רוצים ליהנות מהתחביב המספק – מספק עניין (שהרי יש ללמוד גם על סוגי עץ שונים כדי לדעת מי מהם המתאים ביותר לכל מטרה, וגם על הדרכים המיטביות לעבוד עם כל סוג עץ ולבצע כל פעולה נדרשת), מספק אתגר (הן בשלב התכנון של הפריט שברצונכם לייצר והן בשלב ההוצאה לפועל), מספק פידבקים חיוביים (בתנאי שאתם באמת טובים…) ובעיקר מספק נחת רבה כשאתם רואים את מעשה ידיכם.

 

כלי עבודה נוספים לנגר החובב

אם גם אתם רוצים להתחיל לנגר ולנסר ולייצר פריטי עץ מרהיבי עין שימלאו אתכם נחת וגאווה, מסור העץ הידני הוא כלי העבודה הראשון הנחוץ. אליו כדאי לצרף עוד מספר כלים ובפרט מברגה עם ראש מתחלף כך שהיא תשמש גם כמקדחה – פריטי עץ רבים כוללים הברגות, ועל כן נדרשת גם יכולת קידוח כדי ליצור את החורים שאליהם יוחדרו הברגים. חשוב לוודא שמדובר במברגה עם ביט איכותי.

פריטים נחוצים נוספים הם סרט מדידה או אפילו פלס, ברגים (באורך המתאים לפריטים שתיצרו ולעובי לוחות העץ שאתם עובדים איתם), דבק נגרים וחומרי מילוי (כדי שאם ייווצרו חורים בעץ תוכלו לסתום אותם בקלות).

עוד כדאי לזכור שלפני הצביעה רצוי לשייף את מה שיצרתם – נייר שיוף יספיק ברוב המקרים אבל אם אתם רוצים להשקיע מכונת שיוף תקל עליכם מאוד.

 

כללי בטיחות בעבודה עם מסורים

ראשית, מומלץ בחום להשתמש בקלימרות (שנקראות גם כליבות) – ובעזרתן להחזיק את לוח העץ שאתם מנסרים מבלי להזדקק לשם כך לידיים. בדרך זו הידיים שלכם מוגנות והעץ יציב לחלוטין.

משקפי הגנה מומלצות אף הן בחום כשעובדים עם מסור, וזאת כדי להבטיח שלא יינתזו שבבים אל תוך העין ויגרמו לה נזק.

כמו כן חשוב לוודא שאתם שולטים היטב במסור, כך שהוא לא “יברח” לכם תוך כדי עבודה. עוד מומלץ לפנות את סביבת העבודה מחפצים מיותרים – אזור נקי ומסודר מקל על השמירה על כל כללי הבטיחות.