המדריך המלא לקניית מסור

 

ללא מסור אין אפשרות לעבוד בעץ. יוצא איפה שכל מי שמעוניינים לבצע בעצמם פרויקטים בהם נעשה שימוש בעץ (בניית פריטים מעץ, עבודות שיפוץ הכוללות עיבוד עץ, הקמת פרגולה, גדר מעץ וכו’) יידרשו, מפעם לפעם, לרכוש לעצמם מסור. בחירה נכונה של מסור תותיר אותנו עם כלי נוח, יעיל, מתאים לצרכינו ואשר ישרת אותנו נאמנה לאורך שנים. לאור ההיצע הגדול לא תמיד קל לאתר את המסור המתאים ביותר, אספנו עבורכם מידע וטיפים שיסייעו לכם בבחירת מסור חדש.

 

 מרוב מסורים פלא שעוד רואים יער

מכיוון שמסור הוא כלי עבודה כה בסיסי אין פלא שבעלי מקצוע וחובבי עשה זאת בעצמך נהנים מהיצע גדול של מסורים מסוגים שונים, המיוצרים על ידי מגוון יצרנים ואשר ביניהם עשויים להיות הבדלים הן מבחינת הייעוד של כל מסור ומסור והן מבחינת איכותם היחסית.

 

בעבר היו מי שהסתפקו במסור ידני אולם כיום נדיר למצוא מי שמבצע עבודה כלשהי בעץ ללא שימוש במסור חשמלי כלשהו, ולו מסור “ג’קסון” (מסור אנכי) הפשוט ביותר. אין זאת אומרת שמסורים ידניים פסו מן העולם, ההיפך הוא הנכון, טכנולוגיות מודרניות וחומרים חדשניים מנוצלים גם לצורך ייצור מסורים ידניים כך שכיום ישנם מסורים כאלה שהעבודה עימם היא נוחה וקלה פי כמה וכמה משהייתה עם מסורים ידניים מדגמים מיושנים.

 

בבואנו לבחור מסור חדש יעזור אם נכיר, ולו באופן כללי, את הסוגים השונים של מסורים ידניים וחשמליים הנמכרים בחנויות כלי העבודה, כגון מסור גרונג ודומיו. לפניכם סקירה קצרה הכוללת אזכור מונחים מקובלים.

 

מסורים ידניים

יש מי שטוענים שאין הכרח להחזיק מסור ידני, לעומתם יש שיטענו בתוקף שבמקרים מסוימים אין תחליף למסור כזה ובתנאי שהוא איכותי ומתאים לביצוע העבודה המסוימת שעל הפרק. בחנויות כלי העבודה עדיין ניתן למצוא מסורי עץ ידניים בעיצוב המוכר והקלאסי. כל עוד מדובר בכאלה שאיכותם סבירה ומעלה ביצועים טובים בהרבה משל אבותיהם, זאת הודות לחומרים מהם עשויים הלהבים, עיצובם ומידת ההשחזה של השיניים.

 

לצד מסורי עץ ידניים בעלי המראה המוכר תמצאו מגוון מסורים בעיצוב חדשני, כאלה שניתן להחליף להם להבים (בדומה למשוריות של מסור ברזל ידני), מסורים עם להב בצורת קשת ועוד. אל תהססו לבקש פרטים מנציגי המכירות אודות מסורים ידניים שעיצובם אינו מוכר לכם. ייתכן שתגלו שמדובר בתכנון המיועד לספק פתרון טוב יותר בדיוק לעבודות אותם תרצו לבצע במסור הידני.

 

מסורים בעלי להב הנע אנכית

מבחינת מסורים חשמליים אין ספק שהמסור הבסיסי ביותר הוא זה המכונה בישראל “ג’קסון” (עיוות לשמו באנגלית GigSaw). הכוונה למסור עם להב משונן העולה ויורד אנכית, לפיכך שמו הרשמי הוא “מסור אנכי”. הג’קסון הוא כלי הפותח אינספור אפשרויות, מדובר בכלי וורסטילי שניתן לבצע עימו חיתוכים מדויקים למדי בקורות ולוחות בעוביים של עד 5 סמ’, חיתוכים ישרים ניתן אפילו בעוביים גדולים עוד יותר (עד 10 – 12 סמ’ כתלות באורך להב המסור).

מסורים בעלי להב סובב

הג’קסון מוגבל בכוח, חיתוכים ארוכים דורשים סבלנות וגוזלים זמן. מי שמוצאים כי כלי זה כבר אינו מספיק עבורם יבחרו וודאי להוסיף לא

מסורי עץ חשמליים בעלי להב סובב מכונים באנגלית “Miter Saw”, בעברית מסור גרונג (מן המילה הגרמנית gehrung שפירושה חיבור).מתחתם מסור חשמלי סובב כלשהו. מסור סובב יכול להיות כזה שנישא ביד או מאסיבי יותר המונח על משטח יציב וקורות העץ מובאות אליו לחיתוך. כל המסורים החשמליים בעלי הלהב הסובב הם צאצאים ניידים למסור Radial Arm Saw הכבד שהומצא בשנת 1923 ומשמש עד היום בנגריות.

ישנם מסורים כאלה שלהם נוספה פונקציה של משיכה ודחיפה של הלהב הסובב של המסור (מעבר לתנועת ההרמה וההורדה שלו), אלה מכונים בישראל “מסור פנדל” ובאנגלית “sliding compound miter saw”.

 

מסור המתאים לסוג העבודה המבוקש


 
לאחר שמוכרים לנו די צרכם סוגי המסורים החשמליים נוכל לברר בננו לבין עצמנו איזה סוג של מסור הוא המתאים לנו ביותר וזאת לפי אופי העבודה שאנו מתעתדים לבצע בעזרתו.

כך למשל, אם, בשלב זה לפחות, רוב העבודה שנבצע כרוכה בחיתוך מדויק של לוחות וקורת עץ שעוביים נע בין ממילימטרים ספורים ל4 – 5 סמ’ הרי שמסור אנכי (“ג’קסון”) איכותי יספק את הפתרון המושלם. אם עבודות העץ שלנו דורשות חיתוך קורות עץ תוך שאנו מעוניינים במסור נייד, טוב נעשה אם נעדיף מסור סובב ידני פשוט וחזק.
עבור עבודות מאסיביות יותר, הדורשות ניסור קורות בעוביים העשויים להגיע עד ל15 – 20 סמ’ אפילו, חיתוכים בזויות שונות ובאופן המאפשר ביצועים חוזרים בדיוק מספק כנראה שרק מסור גרונג או אפילו גרונג עם פנדל יוכלו לספק פתרון הולם. מי שמגלה שגם מסור כזה כבר אינו מאפשר עבודה יעילה ייתכן שיצטרך לשקול רכישת מסור שולחני.

 

בבואנו לבחור מסור, בין אם מדובר במסור האנכי הפשוט ביותר או במסור פנדל משוכלל, כדי לבחור את הדגם המושלם עבורנו עלינו לדעת להשוות בין שלל הכלים השונים שעל פניו נראה כי יתאימו לצרכינו. בביצוע השוואה כזו אנו נעזרים בפרמטרים שמפורטים עבור הכלים.

 

אחד הפרמטרים הבסיסיים ביותר כשמדובר בכלי עבודה חשמליים בכלל וכך גם עבור מסורים הוא ההספק. ההספק מפורט בוואטים (W) ומציין למעשה את כמות החשמל שהכלי יכול לצרוך בעת שהוא פועל בעומס מרבי. מובן איפה שמסור ג’קסון בהספק 400 וואט הוא חלש יותר ממסור בעל הספק 600 וואט.
לא תמיד הספק גבוה הוא בהכרח יותר טוב. כלי בעל הספק נמוך, כל עוד הוא מספיק לצרכינו, יהיה וודאי קל יותר ונוח יותר לאחיזה והפעלה. מן הסתם הספק גבוה יתבטא גם במחיר גבוה יותר של המסור.

 

נתון חשוב ככל שמדובר במסור הוא גודל הלהב. אורכו – כשמדובר במסור אנכי או ידני, וקוטרו – כשמדובר במסור בעל להב סובב. גודל הלהב הוא שיקבע את העובי המרבי שניתן לחתוך בעזרך המסור. כך למשל מסור סובב שקוטר הלהב שלו כ 20 סמ’ יוכל לחתוך עץ בעובי של כ 8 סמ’.
ישנם מסורי ג’קסון עליהם ניתן להרכיב להבים באורכים שונים, בבואנו לבחור מסור ג’קסון מומלץ לברר אלו להבים מתאימים לו ולהקדים ולהצטייד בלהבים להם אנו סבורים שנצטרך.

 

פרמטר חשוב עבור כל כלי עבודה, במיוחד כלי עבודה חשמליים ידניים, הוא משקלם. פרמטר זה חשוב במיוחד כשאנו יודעים שנדרש לעבודה רצופה עם הכלי, עבודה שנתקשה להתמיד בה אם משקלו של המסור יהיה גדול.

 

פרמטרים נוספים, הרלוונטיים בעיקר למסורים סובבים, הם מידותיו הכלליות של המסור. ישנם מסורי פנדל במגוון מידות (הגדולים שבהם נעים סביב 70 סמ’ X 70 סמ’ X 70 סמ’). בדרך כלל המסורים הקטנים יותר יהיו בעלי הספק נמוך יותר.

 

השקעה לטווח ארוך

בבואכם לבחור מסור, מכל סוג שהוא, זכרו שמדובר בכלי שיוכל לשמש אתכם לאורך שנים רבות. לפיכך ראוי לבוחרו בתשומת לב, לברר זמינות להבים להחלפה ומחירם, לוודא שמדובר בכלי חזק דיו, כלי איכותי מתוצרת יצרן אמין (ולאו דווקא להתעקש על יצרן “מוכר”).

 

המלצתנו היא לא לנסות לבחור כלי שייתן מענה כולל יתר על המידה. כך למשל מסור ג’קסון, איכותי וחזק ככל שיהיה, לא יספק פתרון מתאים לעבודות הדורשות ביצוע חיתוכים רבים ומהירים של קורות עץ בעובי 10 סמ’, לכך נצטרך בנוסף גם מסור בעל להב סובב.

 

הסדר הטבעי בהצטיידות במסור מתחיל ממסור ידני שאפשר לשלוף, לשאת ולנסר עימו במהירות ניסור בודד בכל מקום שהוא (ללא נגישות לחשמל אפילו), דרך מסור ג’קסון פשוט וחזק וכלה במסור בעל להב סובב העשוי להיות נישא ידנית, מסור גרונג או מסור פנדל.
מחיר מסורים חשמליים בעלי להב סובב מאמיר ככל שמדובר במסור חזק ומשוכלל יותר. אין סיבה להשקיע בכלי המסוגל להרבה יותר מן הדרוש לנו אולם בהקשר זה חשוב לתת את דעתנו לעתיד כך שלא נגלה במהרה שהמסור שבחרנו כבר אינו מספק מענה הולם לכל צרכינו. עבודה מהנה! 

 

 

 

פייסבוק בית סנטר

 

כנסו לפייסבוק שלנו, עשו לנו לייק ותקבלו עדכונים על כל הכתבות הכי שוות  


02/04/2014