המדריך המלא לבחירת מקדחה

 

מקדחה היא כלי בסיסי עבור כל חובב עשה זאת בעצמך. מדובר בכלי ורסטילי שעשוי לשמש בעבודה עם מגוון חומרי גלם, עץ, פלסטיק, מתכת, אבן, בטון, קירות לבנים או קירות גבס, בכל אלה נרצה להיות מסוגלים ליצור קדחים בעזרת המקדחה החשמלית שבפני בחירתה אנו עומדים. יש היצע גדול של מקדחות מסוגים שונים, חשוב מאוד להיות מסוגלים לבחור מבין אלה את המקדחה המתאימה לנו ביותר. אספנו עבורכם עצות על איך לבחור את המקדחה המושלמת תוך סקירת סוגי המקדחות שיש.

איך לבחור מקדחה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בחירה נכונה מתחילה באפיון מדויק

כדי לרכוש את המקדחה המושלמת עבורנו חשוב שנתחיל באפיון מדויק ככל שניתן של אופי העבודה שנרצה לבצע איתה. מצד אחד חבל להשקיע במקדחה יקרה שלא לצורך, מצד שני יהיה מצער לגלות שהמקדחה שקנינו לא מתאימה לתת פתרון עבור חלק מן השימושים הנחוצים לנו. לפיכך בטרם נתחיל את השיטוט ברחבי חנויות כלי העבודה, הפיזיות או אלה המקוונות, חשוב שנברר בינינו לבין עצמנו מה אנו מצפים שהמקדחה החדשה שלנו תוכל לעשות. קחו בחשבון לא רק את העבודות שכבר התנסיתם בהם אלא גם מה אתם צופים שתרצו לעשות בעתיד, אל תהססו לערוך רשימות. רק לאחר שאתם מרגישים שיש לכם אפיון מקיף ומפורט אתם מוכנים לצאת לדרך שתוביל אתכם אל המקדחה שתשרת אתכם נאמנה לאורך שנים.

 

הבינו במה דברים אמורים

ישנם מספר משתנים המגדירים באופן כללי כל מקדחה חשמלית. רק אם תכירו אותם תדעו למקד את החיפוש בסוג המקדחה הרצוי לכם. אם תגלו שיש דברים שאינם נהירים לכם הקפידו לברר את פירושם, מידע רב ניתן למצוא במפרטים טכניים, אל תהססו גם לפנות אל נציגי מכירות אולם וודאו שהם אמנם יודעים על מה הם מדברים.

 

הספק

המשתנה החשוב ביותר בין המקדחות השונות הוא ההספק. לא צריך להיות מבינים גדולים בחשמל כדי לדעת שכלי שעשוי לצרוך הספק של 400וואט (400W) לא יוכל לבצע דברים שתוכל מקדחה הבנויה לצרוך הספק של עד 600וואט (600W). מטבע הדברים שמקדחות חזקות יותר יהיו יקרות יותר, אין טעם להוציא סכומים גדולים על כלים שמסוגלים לעשות דברים שאין לנו בהם צורך. מה גם שמקדחה בעלת הספק גבוה תהייה כבדה והפעלתה מסורבלת יותר, מה שעשוי להקשות על עבודות קידוח עדינות.

 

גודל

משתנה חשוב נוסף הוא גודל ואופן תפעול ה"פוטר", החלק אליו מקבעים את המקדחים. גודל הפוטר הוא שיקבע את קוטרו המרבי של המקדח שתוכלו להשתמש בו (למשל 22ממ’). בעת שימוש במקדחה הכרחי שהמקדח יהיה מוצמד אליה היטב (כך שלא “יחליק”, דהיינו המקדחה תסובב את הפוטר אולם לא את המקדח), הקפידו שלמקדחה אותה אתם שוקלים לקנות, יש מנגנון פשוט ואמין באמצעותו מקבעים את המקדח למקדחה.

 

הכרחי להצטייד בסט מקדחים מעולה

ישנן מקדחות המגיעות עם סט מקדחים בסיסי, המכיל בדרך כלל מספר מקדחי עץ, כמה מקדחי ברזל וכמה מקדחי אבן (המכונים “וידיאה”). ברוב המקרים סט זה לא יהיה מספיק, לא מבחינת תכולתו ולא מבחינת איכותו.
ייתכן בהחלט שמקדחה איכותית תגיע ללא אף מקדח, בבחירת מקדחה אל תתפתו לייחס משקל לעניין זה. בסופו של דבר תצטרכו לדאוג שמלבד המקדחה המושלמת יהיו בידיכם המקדחים הנחוצים כדי שתוכלו להפיק ממנה את המרב, מקדחים טובים עולים לא מעט אולם בעניין זה אין להתפשר על איכות!

 

איך לבחור מקדחה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מכיוון שמקדחה היא כלי עבודה חשמלי בסיסי, אולי הראשון שנצטייד בו מבין כל כלי העבודה החשמליים, אין פלא שקיים היצע מגוון ורחב של מקדחות חשמליות. כדי לדעת אלו מבין המקדחות בשוק היא המתאימה ביותר לצרכיכם כדאי להכיר ולו באופן כללי את סוגי המקדחות, למה מיועד כל סוג ומה יתרונותיו וחסרונותיו.

 

מקדחה חשמלית בסיסית

מקדחה חשמלית בסיסית היא בעלת הספק של כ 400 – 500 וואט (W) וניתן לחבר אליהן מקדחים עגולים רגילים בקטרים של מ1 ממ’ ועד 20ממ’.
בעבר היו מקדחות שכאלה שלא כללו מנגנון רטט (מסומן בסמל פטיש ועם הפעלתו גורם למקדח גם לרטוט קדימה ואחורה ולא רק להסתובב) כיום נדיר למצוא מקדחה שאין לה אפשרות כזו. מנגנון הרטט נחוץ לשם קידוח באבן, בטון, קירות מבלוקים וכו’. לפיכך מקדחה שאין לה מנגנון רטט לא תצלח לביצוע עבודות קידוח כאלה.

 

יצרנים שונים עושים שימוש במנגנוני “אחז מקדח” (“פוטר”) שונים. בעבר נהוג היה להשתמש במפתח ייעודי נפרד כדי להדק את שפתי הפוטר על המקדח, כיום ישנם מנגנונים המאפשרים הידוק לא פחות יעיל ללא צורך במפתח שכזה.

 

מקדחה חשמלית בסיסית עשויה להספיק בהחלט לצרכים ביתיים, אפילו אם תכופים למדי. מקדחה כזו היא קלה, נוחה לשימוש ופשוטה להפעלה אולם מי שמתעתד לקדוח דרך חומרים קשים ו/או עבים, במיוחד אם מדובר בקידוחים שמצריכים שימוש במקדחים ארוכים, לא יוכל להסתפק במקדחה שכזו.
גם אם יסתבר שנחוצה לכם מקדחה חזקה יותר, פטישון או מקדחה נטענת, בדרך כלל כדאי להחזיק בנוסף גם מקדחה חשמלית בסיסית מאיכות סבירה בה תשתמשו לעבודות המתאימות לה.

 

מקדחה בעלת הספק גבוה

מקדחה בעלת הספק גבוה דומה במבנה ובאופן הפעלתה למקדחה החשמלית הבסיסית אולם היא מצוידת במנוע חזק יותר בעל הספק של בין 600 ל – 800 וואט ואף למעלה מכך. מקדחות כאלה הן בעלות מנגנון רטט בו הפוטר כולו נע קדימה ואחורה, על פי רוב תהיה אפשרות להפעילן בשתי דרגות תמסורת (איטי ומהיר) והן יהיו בעלות הדק נסחט באמצעותו ניתן לשלוט על מהירות הסיבוב.

 

מכיוון שמקדחות כאלה הן כבדות יותר יהיו להן בדרך כלל ידיות אחיזה אותן ניתן להרכיב או לפרק לפי הצורך. מי שצריך מדי פעם לקדוח דרך בטון עבה (5 סמ’ ומעלה), דרך עמודי ברזל או קורות עץ עבות ימצא כי קשה, לעיתים בלתי אפשרי, לעשות זאת בעזרת מקדחה חשמלית רגילה, מה גם שעבודה בעומס גבוהה תקצר את חייה של מקדחה כזו. לפיכך אם צריך לבחור יש להעדיף מקדחה בעלת הספק גבוהה כאשר יש הצדקה לכך.

 

פטישונים בעלי פוטר מסוג SDS

פטישונים הם מקדחות חשמליות בהספק גבוהה (800 – 1200 וואט) אליהן מוצמדים המקדחים באמצעות פוטר SDS (Special Direct System). מקדחות כאלה מיועדות לקידוח וחציבה באבן ובבטון. ניתן להפעיל רק את מנגנון הרטט או גם סיבוב וגם רטט. בדרך כלל ניתן לחבר לפטישונים, באמצעות מתאם, פוטר רגיל שיאפשר שימוש במקדחים רגילים אולם יש לזכור כי מדובר בכלי כבד יחסית שלא נוח יהיה לבצע עימו קידוחים עדינים.
חשוב מאוד לוודא שלפטישון שאתם מתכוונים לקנות יש מנגנון קלאץ’, מנגנון בטיחות המבטיח שהפטישון לא יסתובב בידיכם אם המקדח נתקע לפתע.

 

למעבר למקדחות

 

פייסבוק בית סנטר

 

כנסו לפייסבוק שלנו, עשו לנו לייק ותקבלו עדכונים על כל הכתבות הכי שוות  


30/03/2014

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך:

איך לבחור כלי עבודה

איך לבחור
כלי עבודה

כל מה שרציתם לדעת על לכה

כל מה שרציתם
לדעת על לכה

גילוף על פרטי עץ

גילוף על
פרטי עץ

שיפוצניקים לא מוצלחים

שיפוצניקים לא
מוצלחים