המדריך לבניית מדרגות מעץ

 

בין אם מדובר על בית עץ שבניתם באהבה לילדים או פתח גבוה כלשהו בבית ובחצר, הדרך הנוחה, היעילה והבטוחה ביותר להגיע לשם היא בעזרת מדרגות. בהקשר של עבודות עץ, בניית מדרגות נתפסת ע"י רבים – כולל מומחי עשה זאת בעצמך וחובבים מושבעים של עבודות בעץ – כמשימה קשה ומורכבת. אך אנו נראה לכם כאן איך גם אתם יכולים, די בקלות, לבנות מדרגות עץ שיהיו שימושיות, בטוחות וחזקות. המשיכו לקרוא ובמהרה תוכלו להתפאר במדרגות העץ המרשימות שבניתם.

 

איך לבנות מדרגות מעץ

 

באתר בית סנטר תוכלו כמובן לרכוש את כל כלי העבודה שתזדקקו להם לצורך בניית מדרגות העץ שלכם. כלים מבית המותגים המובילים אשר ישמשו אתכם לאינספור משימות עשה זאת בעצמך, בנייה ותיקונים והכל במחירים אטרקטיביים במיוחד.

 

כלים וציוד

  • עצים: ככל שהמדרגות רחבות יותר כך יש צורך בעץ מסיבי יותר שיוכל לשאת משקל (80 ס"מ ומעלה נחשב רחב יחסית). ניתן לרכוש עצים במידות 14X3.5 ס"מ לכל חלקי המדרגות, אם מדובר על מדרגות צרות יחסית אז אפשר קורות צד במידה 14X3.5 ס"מ ולמדרגות עצמן עץ פחות מסיבי.
  • מקדחה (למעבר ל"מקדחות")
  • מברגה (למעבר ל"מברגות")
  • בורגי עץ ארוכים – לכל מדרגה תזדקקו ל-4 ברגים
  • זוויות חיזוק קטנות ממתכת – שתי זוויות לכל מדרגה
  • בורגי עץ קטנים לזוויות החיזוק
  • זוויות עיגון המדרגות לקיר ולרצפה
  • ברגים מתאימים לעיגון לקיר ולרצפה ודיבלים תואמים

 

חישובי גודל המדרגות והשיפוע

באופן כללי למדרגות יש מידות תקניות שרצוי ללכת לפיהן – קרי לא עמוקות או קצרות מדי ובמרווח בטיחותי ונוח בין מדרגה למדרגה. רצוי שהגובה בין המדרגות יעמוד על 17 ס"מ. זכרו שככל שעומק המדרגות עמוק יותר כך המדרגות מצריכות יותר שטח. כמו כן, לרוב מתקינים מדרגות עץ עם שיפוע פחות מ-45 מעלות, אך זה מחייב מספיק שטח. מה שיכתיב את כמות המדרגות בפועל הוא השיפוע (בהתאם לגובה המדרגות והוא שיקבע את מיקום המדרגות על הרצפה) והמרחק בין המדרגות.

 

נוסחא כללית לחישוב בניית המדרגות היא כזו: גובה בין המדרגות כפול 2, ועוד עומק של המדרגה = למספר קבוע בין 58-63. כך שמהנוסחא ניתן לראות שלצורך החישוב, הנעלם שלנו צריך להיות לרוב עומק המדרגה – כי המרחק בין כל מדרגה יהיה 17 ס"מ, המספר בצידה השני של המשוואה הוא נניח 60 (בין 58-63) וזה קובע את עומק המדרגה –שיעמוד במקרה זה על 26 ס"מ.

 

מבחינת שיפוע, רצוי שיפוע לא חד מדי, עד 45 מעלות בהינתן מספיק שטח על הקרקע. לפי הגובה הידוע לכם והשיפוע שאתם רוצים, תוכלו למצוא בקלות את המרחק וכך לבצע התאמות למרחק ולשיפוע עד למציאת השילוב האידיאלי.

 

חיתוך העצים

רצוי לבקש מעובדי חנות העצים שיחתכו את העצים לפי המידות. שימו לב שאתם זקוקים למדרגות ברוחב המתאים ולשתי קורות עץ צידיות וחזקות. בקורות הצידיות, כל קצה צריך להיות חתוך בזווית של 45 מעלות – לחיבור ישר לרצפה ולקיר. אורך קורות הצד מחושב כך: גובה המדרגות או המרחק שלהן מהקיר (תלוי בשיפוע) כפול 1.414 (שורש 2). בנוסף, תזדקקו לשתי חתיכות ברוחב 13.5 ס"מ, אלו ישמשו כשבלונה במיקום המדרגות – 13.5 ס"מ ועוד 3.5 ס"מ גובה הקורות למדרגות שווה ל-17 ס"מ שאנחנו רוצים בין כל מדרגה.

 

שלבי הביצוע בפועל

כאן כבר נדרשים לפחות שני אנשים. רצוי לעבוד ליד מיקום המדרגות כדי להימנע מסחיבות ארוכות. למיקום המדרגות פשוט מתחילים מהקצה שיהיה צמוד לרצפה, מציבים את השבלונה שלכם באלכסון בהתאם לזווית החיתוך של קצה הקורה הצידית ואז מציבים גם חתיכת קרש בגובה כמו קרשי המדרגות – מסמנים עם עיפרון את מיקום המדרגה וממשיכים כך עד הסוף. כך נדע היכן לחבר את המדרגות והמרחק ביניהן יהיה 17 ס"מ.

 

כעת בעזרת מקחדה קודחים שני חורים מובילים לפי סימוני המדרגות שעשיתם – שימו לב שהקורה ישרה אך היא תוצב בשיפוע ולכן יש לקדוח את החורים בהתאם. אחרי ששתי קורות הצד מוכנות כך, ניתן להתחיל לחבר את המדרגות. פשוט מחברים את המדרגות הראשונות, עם דבק נגרים בקצוות והחדרת בורגי עץ ארוכים. כעת ניתן להעמיד את המדרגות במקום ולהתחיל לחבר את כל המדרגות בצורה נוחה יותר – רצוי למקום בעזרת חבר את שתי חתיכות השבלונה מקודם בין כל שתי מדרגות על מנת לוודא גובה נכון ומיקום מדויק.

 

כעת מחברים זווית מתכתית בכל צד של כל מדרגה – בין המדרגה לקורת הצד. עכשיו כל שנותר לכם הוא לקבע ולעגן את המדרגות לקיר, באמצעות זווית וברגים חזקים ולרצפה באופן דומה.

 

 

פייסבוק בית סנטר

 

כנסו לפייסבוק שלנו, עשו לנו לייק ותקבלו עדכונים על כל הכתבות הכי שוות  


17/03/2014

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך:

איך מכינים קרש חיתוך מדהים מעץ

איך מכינים קרש
חיתוך מדהים מעץ

המדריך לבניית נדנדת גינה מעץ

המדריך לבניית
נדנדת גינה מעץ

מילון מונחים לעבודות בעץ

מילון מונחים
לעבודות בעץ

איך לבנות מדף מרחף

איך לבנות
מדף מרחף