מילון מונחים לעבודות בעץ

 

כבכול תחום גם סביב עבודות עץ נעשה שימוש במגוון ביטויים ייחודיים, בין אם רשמיים או כחלק מג’ארגון מקצועי וסלנג. מי שמעוניינים לבצע בעצמם עבודות בעץ, במסגרת שיפוצים, בניית פרגולה, דק וכדומה, כדאי שיכירו את המונחים המקובלים. היכרות כזו תסייע בתקשורת עם נציגי מכירות במחסני העצים, בחנויות לכלי עבודה ולחומרי בניין, בהתייעצויות עם בעלי מקצוע וכו’. ערכנו עבורכם רשימה של ביטויים מרכזיים שכדאי לדעת להשתמש בהם.

מילון מונחים לעבודות בעץ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ביטויים הקשורים לחומרי גלם

כדי להסביר עצמכם טוב יותר במחסן העצים השתמשו בטרמינולוגיה המקובלת.

לוח עץ – הוא למעשה קורה שמידות החתך שלה עשויות לנוע בין 5 סמ’ ל30 סמ’ רוחב על 3סמ’ – 6 סמ’ עובי. אפשר להזמין לוחות עץ חתוכים למידות, אורך מקסימלי בדרך כלל 4 עד 6 מ’.

לטות – הן קורות עץ ברוחב של 3- 4 סמ’ ובעובי של כ 2סמ’, הן מגיעות בדרך כלל באורך של 6 מ’.

פלטה – היא כל משטח עץ, לוח העשוי בדרך כלל שכבות עץ הדבוקות יחד ומגיע במידות של רוחב מטר – שניים, אורך 2 – 3 מטרים ועובי 1 – 2 סמ’.

עץ גושני – הוא כל עץ שנלקח כמקשה אחת מגזע עץ בודד. אפשר להשיג קורות עץ גושני במידות של 15 סמ’ על 15 סמ’ ולעיתים עד אפילו 40 סמ’ על 40 סמ’.

סיבית – כל לוח עץ העשוי שבבי עץ היצוקים יחד. לוחות כאלה בדרך כלל מצופים מצדם האחד לפחות בחומרים כגון פורמייקה, וניר, פורניר וכד’.

 

ביטויים הקשורים לכלי עבודה

ביט – הוא ראש מתחלף למברגה החשמלית. ישנם ביטים במגוון צורת, בראשם כמובן הצורה המתאימה לבורגי הפיליפס אולם לעיתים נזדקק דווקא לביט כוכב, משושה, משולש ועוד.

ביטים מגנטיים – הם כאלה שימשכו אליהם ברגים וכך מקלים על העבודה.

פוטר – החלק במקדחה ובמברגה אליו מהדקים את המקדחים או אוחזי הביטים. פוטר של 20 ממ’ למשל פירושו פוטר שניתן לחבר אליו מקדח שקוטרו עד 20 ממ’.

תבדילו בין “דיסק” ומסור “דיסק”.

דיסק – הוא אותו כלי המשמש בעבודות בברזל לצרכי חיתוך וליטוש, בעץ הוא משמש לליטוש בלבד.

מסור דיסק – הוא מסור בעל להב סובב.

ג’קסון/ג’קסו/ג’יגסו – כמעט כולם יודעים שמדובר במסור חשמלי בעל להב משונן עולה ויורד, מה שלא יודעים הוא שמדובר בעיוות של המילה האנגלית “jigsaw”. למעבר למסורי jigsaw.

פנדל – הוא מסור משוכלל יותר שמאפשר חיתוך בזויות. למעבר למסורי פנדל.

 

מילון מונחים לעבודות בעץ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ביטויים נוספים מתחום העבודה בעץ קשורים לצבעים (“לכה מגוונת” או “צבע שמן” למשל), לגימור (למשל “שפכטל עץ”), לפרזול (למשל “ברקט”) ועוד.

 

פייסבוק בית סנטר

 

כנסו לפייסבוק שלנו, עשו לנו לייק ותקבלו עדכונים על כל הכתבות הכי שוות  


11/03/2014

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך:

עצים אוכלים כל מה שעומד בדרכם

עצים אוכלים כל
מה שעומד בדרכם

איך לבנות פרגולה

איך לבנות
פרגולה

עיצובים מדהימים של מדרגות עץ

עיצובים מדהימים
של מדרגות עץ

איך לבנות מדף מרחף

איך לבנות
מדף מרחף