התמודדות עם חלודה ואבנית



שניים מאויביהם המושבעים של חובבי עשה זאת בעצמך הם החלודה והאבנית. החלודה מעכלת ברזל (וגם מתכות אחרות כגון נחושת ואבץ אך אז היא בעלת מראה אחר, ירקרק בנחושת ולבן באבץ), האבנית מצטברת על משטחים ובתוך צינורות (וגורמת לסתימות). ישנן דרכים שונות למנוע התפתחות חלודה וטיפולים שונים שניתן לעשות כדי להסיר חלודה, להפסיק התפשטותה ולמלא מרווחים שנוצרו היכן שברזל עוכל. גם אבנית ניתן להסיר ויש הרבה מה לעשות כדי למנוע הצטברותה מלכתחילה. אספנו עבורכם טיפים ומידע שיסייעו לכם להתמודד עם האתגרים שמביאים עימם חלודה ואבנית.

מניעת החלדה


החלדה היא למעשה תהליך של חיבור בין אטומים של ברזל לאטומים של חמצן, תהליך של “חמצון”. לפיכך, ניתן למנוע לחלוטין היווצרות חלודה אם לא מאפשרים מגע בין הברזל לאוויר. הדרך הפשוטה ביותר להפריד בין הברזל לחמצן הנמצא באוויר היא לצבוע את הברזל בצע אוטם, גם שימון מונע מגע עם האוויר אך הוא דורש חידוש תכוף. אם נקפיד שמשטחים וחלקים מברזל יהיו צבועים כהלכה או משומנים תמיד נגלה שהם אינן מחלידים לעולם.

מניעת הצטברות אבנית


אבנית נוצרת מסידן הנמצא במים ומתגבש על גבי משטחים (נותר כשהמים מתייבשים) ובצינורות. הצטברות של אבנית יכולה לגרום לסתימות, לפגוע ביעילותם של גופי חימום חשמליים ועוד. יש מי שמתקינים מתקנים המסננים את הסידן מהמים וכך מפחיתים מאוד את קצב הצטברות האבנית במכשירים (כגון דוד חשמלי, מדיח כלים, מכונת כביסה וכד’) ובצנרת המים. מומלץ לבצע טיפולי מנע תקופתיים להסרת אבנית בכל מכשיר, צנרת או משטח החשופים לתהליך הצטברות אבנית. הסרת אבנית מבוצעת בעזרת חומרים מסירי אבנית, כיום ישנם חומרים יעילים מאוד אשר מסירים אבנית אפילו ללא צורך לטפל עימם תוך שימוש במים רותחים או חמים מאוד.

הסרת חלודה מבוצעת על ידי סילוק פיזי של כל נגע, ניתן ללטש, לשייף, להכות ולפורר. לאחר שלא נותרה חלודה אם צריך יש למלא בחומר מילוי (ואז לשייף וללטש). לאחר שהמשטח נקי מחלודה וכל רווח או חור בו מלא, יש לצבוע בצבע יסוד ואז בצבע עליון. ישנם גם צבעים המתאימים ליישום מיד על חלודה.