השלבים בצביעת עץ – המדריך המלא

 

אם אתם חובבי עבודות בעץ או פרויקטים של עשה זאת בעצמך, בשלב כלשהו תצטרכו גם לצבוע עץ. בין אם מדובר על חידוש דק ישן, צביעת רצפת פרקט מחדש או צביעת חיפוי העץ שבדיוק סיימתם להתקין על הקירות, צביעת עץ הינה שונה מצביעה של חומרים אחרים ויש לדעת כיצד לעשות זאת. העץ הוא חומר נהדר המאפשר עושר אדיר של יישומים ואפשרויות בנייה, הוא מספק מראה חם ומזמין וכיף לעבוד איתו – ריכזנו עבורכם את המדריך המלא לצביעת עץ, עם הסברים של כל השלבים.

השלבים בצביעת עץ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

צביעת עץ שונה כאמור מצביעה של קירות או חומרים אחרים. משטחי עץ מתנהגים במקרים רבים כמו ספוג ויש להם את היכולת “לשתות” את הצבע שמיישמים עליהם, לכן כל התהליך מחייב הכנה מיוחדת ועבודה עם הצבע המתאים. אך כמובן שכל ההשקעה והעבודה בסוף משתלמות, כאשר העץ מקבל את המראה המרשים והאלגנטי הזה שאתם מחפשים בפרויקט השיפוצים שלכם.

 

טיפול מקדים בעץ – השלב שאסור לדלג עליו

אנשים רבים מדלגים על שלב ההכנה והטיפול המקדים בעץ, והתוצאות נפגעות עקב כך. לכן אסור לדלג על שלב הטיפול בעץ והכנת משטח הצביעה כראוי. זה יאפשר לכם להשיג תוצאות מושלמות ועמידות לאורך זמן. הטיפול וההכנה משתנים בהתאם לסוג העץ, בעיקר אם זהו עץ שכבר היה צבוע בצבע או שכבת לכה או אם מדובר בעץ טבעי שלא נצבע מעולם. ההכנה כוללת גם ניקוי של העץ אך גם פתיחת נקבוביות העץ כך שיתאפשר לצבע לחדור לתוך סיבי העץ.

 

שלבי העבודה:

 

הסרת צבע ישן מהעץ: אם העץ צבוע, יש להסיר את הצבע הישן. זאת ניתן לעשות באמצעות שיוף אגרסיבי ועמוק יחסית – עם משייפת עץ איכותית למשל – או באמצעות שימוש בחומר ייעודי להסרת צבעים מעץ. חשוב לקנות מסיר צבע המתאים לעץ.

 

השלבים בצביעת עץ

 

מילוי חריצים ותיקון פגמים בעץ: לאורך השנים מתפתחים בעץ פגמים למיניהם, חריצים, שריטות וכיוצא באלו. לפני הצביעה יש למלא חריצים ושריטות אלו ולתקן פגמים רלבנטיים. למעשה יש חומרי מילוי ותיקון הדומים במהותם לחומרים המשמשים לקירות סטנדרטיים, למשל מרק לעץ. בעזרת שפכטל גמיש יש למלא פגמים וחריצים, כאשר עדיף להשתמש בשכבה עבה יחסית ולאחר הייבוש לשייף בעדינות לגובה אפס. השיוף אחרי ייבוש חומר המילוי והתיקון יהיה עם הסיבים ולא נגדם.

 

הכנת עץ טבעי ולא צבוע, לצביעה: אם העץ לא נצבע מעולם, אין כמובן צורך להסיר ממנו שכבת צבע, אך יש צורך או לשייף אותו ולהכינו לצביעה כך שיהיה חלק ואחיד או לחלופין לחכות כחצי שנה עד שהשמש והשחיקה הטבעית יסירו מהעץ את שכבת ה"ברק" הטבעית שמתפתחת לאחר העיבוד במנסרה. עם לא משייפים וצובעים את העץ החדש, רצוי לשם עליו חומר מיוחד המאפשר לו התאקלמות לתנאים החיצוניים (בעיקר לדקים חיצוניים) וויסות הלחות החודרת אליו (במקרה של שימוש בחומר כזה יש לחכות כשנה ואז לנקות שוב את העץ ולצבוע).

 

צביעה בחומר הגנה לעץ בשימוש חיצוני או רהיטי עץ טבעי

אם מדובר על משטח חיצוני כמו דקים/גדרות או על רהיטי עץ טבעי ללא גימור, רצוי למרוח שכבה של חומר מיוחד להגנה על העץ מפני מזג האוויר וקרינת השמש. חומר כזה מגן על העץ מהתנאים החיצוניים ומאפשר לו אורך חיים ארוך ועמיד יותר – ניתן ליישם על חומר זה לאחר הייבוש הסופי שכבת צבע. יש שמיישמים צבע יסוד במקום או בנוסף לחומר הגנה זה, צבע היסוד גם שומר על העץ וגם מאפשר לשכבת הצבע להידבק טוב יותר לעץ.

 

צביעת העץ – בלכה או צבע ייעודי

אחרי שהעץ מוכן ומטופל כראוי, בין אם זהו עץ שניקיתם ותקנתם מפגמים או עץ חדש שלא נצבע מעולם, אפשר להתחיל לצבוע. כמובן שיש להשתמש בלכה או בצבע ייעודיים לעץ – ניתן לשמור על גוון טבעי של עץ וגם ליישם צבעים מכל קשת הצבעים, עם המאפיינים האסתטיים של עץ. השתמשו במברשת איכותית ועדינה ובצבע שמתייבש לאט יחסית – כך תמנעו סימני מריחות על העץ ויתקבל מראה צביעה אחיד. עקבו אחר הוראות השימוש של הצבע הפרטני שרכשתם, מבחינת כמות שכבות, דילול הצבע ושאר מאפיינים. בהצלחה!

מחפשים כלי עבודה לנגרות? כאן בחנות כלי העבודה בית סנטר תמצאו כל מה שאתם צריכים במחירים משתלמים!

השלבים בצביעת עץ

 

 

 

 

 

 

 

  

 

כנסו לפייסבוק שלנו, עשו לנו לייק ותקבלו עדכונים על כל הכתבות הכי שוות  

25/02/2014

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך:

איך למרוח לכה על עץ

איך למרוח לכה
על עץ

עמדת עבודה נכונה לעבודות בעץ

עמדת עבודה נכונה
לעבודות בעץ

היתרונות והחסרונות של רצפת עץ ורצפת שיש

היתרונות והחסרונות של
רצפת עץ ורצפת שיש

מה עושים עם חתיכת עץ והמון כשרון

מה עושים עם חתיכת
עץ והמון כשרון