המדריך המלא להסרת כתמים מעץ

 

זוכרים שאמא תמיד היתה אומרת לנו לשים תחתית מתחת לכוס הקפה או התה? היא צדקה. הנחת כוס חמה על גבי שולחן עץ, או על מסעד הספה יוצר מעין כתם עגול בגודל הכוס החמה, וגורם להבהרת גוון העץ. חושבים לזרוק את הרהיט המוכתם? חישבו שנית. ישנן דרכים רבות להסרת כתמים מעץ, צריך לדעת רק מהן.

 

לא זורקים כלום

רהיטים מוכתמים בכתמים שונים הם מראה שכיח בכל בית. כלי חם שהונח על שולחן, כתם יין שנספג על רהיט העץ, הילד שהחליט לבטא את היצירתיות שלו וצייר על הרהיטים ועוד תרחישים רבים ומגוונים. כתמים נוצרים גם בגלל תחזוקה לא נכונה של העץ ואף בשל התיישנות טבעית שלו. יכול להיות שהנטייה הראשונה שלכם היא להחליף ריהוט. זו הבחירה הקלה אולם גם היקרה. אם אתם חובבי עבודות בעץ ונוטים לעבודות מסוג עשה זאת בעצמך, תגלו שלא רק אפשרי להסיר כתמים מרהיטי עץ, אלא שבנוסף לניקוי, תקבלו רהיט מחודש, רענן ויפה. אז איך עושים את זה?

כתמים מכוסות חמות

מרחו מעט משחת שיניים על מטלית רכה ושפשפו בעדינות. אם הכתם עקשן, ערבבו מעט שמן עם סודה לשתייה או מלח (לא גס) היישר על גבי הכתם והסירו בעזרת מטלית רכה ולחה מעט. לפני שאתם מנסים, בדקו בפינה נסתרת של הרהיט אם התהליך לא פוגע בעץ.

כתמי דם, יין או טושים

ערבבו חצי כוס חומץ לבן עם כפית אחת של שמן זית. טבלו מטלית רכה ויבשה בנוזל והעבירו על הכתם. החומץ מסייע להסרת הכתם, בעוד השמן מגן על העץ. בנוסף, תמיסה זו היא מצוינת לתחזוקה שוטפת והברקת הרהיט.

כתמים עקשניים במיוחד

אם הכתם הוא עקשן ועמוק במיוחד, הדרך היעילה ביותר היא לשייף את המשטח באמצעות נייר זכוכית על מנת להסיר את שכבת הלקה העליונה ולהגיע לגוון הטבעי של העץ. שייפו בתנועות אחידות ובעדינות מירבית. אם בכל זאת נוצר שינוי בגוון העץ, במקום בו הסרתם את הכתם, תוכלו לערבב מעט צבע מסוג “בייטס” עם מעט פוליטורה. לאחר השיוף העדין, עברו עם התערובת על גבי הכתם מספר פעמים. השתמשו במברשת קטנה ובכיוון טקסטורת העץ. אין כל צורך במריחת לכה, אלא אם כן מדובר בכתם גדול מאד. במקרה זה, השתמשו בלכה על בסיס מים שמסייעת בשימור הצבע.

 

ישנם חומרי ניקוי ייעודיים לעץ, בהם ניתן להשתמש להסרת כתמים מסוגים שונים. חשוב לוודא כי חומרים אלו אכן מתאימים לעץ ולהשתמש בהם במדויק לפי ההוראות הרשומות על גבי המוצר. אם אתם מחובבי עשה זאת בעצמך שמוצאים סיפוק רב מעבודות בעץ, תגלו כי זוהי הזדמנות מצוינת להפגין את הכישורים שלכם ועל הדרך, לנקות, להבריק ולחדש את הרהיטים. בהצלחה!