חידוש רהיטי עץ – איך עושים את זה? 

 אם אתם רואים ברהיט עץ ישן ובלוי, דווקא הזדמנות אדירה ליצירת רהיט עם פוטנציאל מבטיח, אתם שייכים לקבוצת חובבי העץ ואוהבי עבודות בעץ, מסוג עשה זאת בעצמך. חידוש רהיטים מעץ הוא פעילות שאינה רק מהנה וחסכונית, אלא יצירתית במיוחד ועם תחושת סיפוק אדירה. אז יש לכם רהיט שאין סיכוי שתזרקו אותו ואתם כבר מדמיינים אותו מחודש ויפהפה. השאלה היא רק, איך לעשות את זה נכון? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן!

כדי לחדש רהיטי עץ לא מספיקה אהבת העץ ועבודת הכפיים. צריך גם לעשות את זה נכון. ישנם כמה שלבים עיקריים בתהליך שיפוץ רהיטים ישנים, שחשוב שיתבצעו במדויק ולפי הסדר. אז קדימה, לעבודה!

שלב ראשון: ניקוי העץ

כל פריט ריהוט ישן זקוק לניקוי בתהליך חידוש הרהיטים גם אם מנסים לחדש ריהוט גינה ישן. הניקוי משמש להוצאת לכלוך שהצטבר במהלך השנים, הוא מסייע להעלים שאריות של לכה או פורמייקה על גבי המשטח והוא אפיל מסייע לסלק טפילים שהתמקמו בין החריצים, או פטריה שנוצרו בתוך חריצי העץ, במיוחד אם הרהיט ספג לחות או עמד בחצר.

איך לבצע את שלב ניקוי העץ:

  1. ערבבו מים פושרים עם סבון כלים רגיל. טבלו מטלית רכה בתוך הנוזל והעבירו אותה על הרהיט מלמעלה ולכיוון הרצפה. שיטה נוספת היא שימוש בחומרים ממיסי שומן, למשל ספירט לבן.

  2. חזרו על התהליך, הפעם עם מטלית ספוגה במים נקיים בלבד.

  3. עברו על כל הרהיט עם מטלית יבשה ונקייה וודאו כי לא נותרו כתמי לחות על העץ.

  4. אם יש חריצים עמוקים בעץ, הניחו אותו תחת זרם מים בלחץ גבוה.

  5. המתינו מספר שעות כדי לוודא יבוש מלא של העץ ושל החריצים.

שלב שני: שיוף

לאחר שהרהיט התייבש לגמרי עוברים לשיופו. שלב זה משמש להסיר את השכבה העליונה של משטח הרהיט, כאשר ברוב המקרים, ובמיוחד אם מדובר ברהיט ישן, הוא אינו אחיד ועם פגמים ניכרים. השיוף תורם גם לעמידות גבוהה יותר של העץ ולאורך זמן.

איך לבצע את שלב שיוף העץ:

  1. הכינו נייר זכוכית, סוג 0, אותו ניתן לרכוש בכל חנות לכלי עבודה.

  2. התחילו לשייף בתנועות אחידות ובאותו כיוון. כלומר, אם התחלתם מימין לשמאל, המשיכו את הפעולה באותו הכיוון.

  3. בדקו עם העין וגם עם הידיים את מרקם העץ וודאו כי הוא אחיד וחלק.

 

שלב שלישי: צביעה

לפני שמתחילים בצביעה עליכם למרוח על גבי העץ חומר שימלא את הסדקים העקשנים שגם שיוף לא עזר להם. חומר זה (נקרא ממש ככה “חומר למילוי סדקים”) ניתן למצוא אותו בכל חנות ייעודית או אצל הנגרייה הסמוכה. חומר זה מסייע למראה אחיד, חלק והומוגני של משטח העץ. יש להמתין כשלוש שעות לייבוש מלא של החומר לפני שניגשים לצביעה.

איך לבצע את שלב הצביעה:

  1. בחרו את הגוון הרצוי לכם. מומלץ לבחור בצבע על בסיס טרפנטין, המסייע להרחקת חרקים ומזיקים ואוטם את העץ מפני חדירה של מים. אם מדובר ברהיט מעץ שאינו איכותי, מומלץ לצבוע אותו בצבע שאינו שקוף, על בסיס שמן.

  2. וודאו כי הצבע הוא “נושם”, מאחר וצבעים שאינם נושמים עלולים לזרז את תהליך ההתבלות והריקבון של העץ.

  3. דאגו למברשת איכותית ולמדלל צבע על בסיס טרפנטין או מים.

  4. צבעו שכבה ראשונה. עליה להיות דקה וחלקה ולהימרח בצורה אחידה על פני כל המשטח שצבעתם. המתינו לייבוש מלא.

  5. צבעו שכבה שנייה, עבה יותר. המתינו לייבוש מלא.

  6. מרחו שכבת לכה על כל הרהיט והמתינו לייבוש. רצוי לבחור בלכה שקופה וחזקה שתשמור על העץ מפני פגיעות ושריטות.

    חידוש רהיטים

  השלב היצירתי

חידוש רהיטים מעץ הוא תהליך מהנה לחובבי עבודות בעץ. הוא יכול להיות מהנה ויצירתי עוד יותר, אם תחליטו לשנות לחלוטין את אופי הרהיט שחידשתם. למשל, הוספת אפקטים מיוחדים, כמו שיוף עדין של חלק ממשטח העץ, באופן שיצור מראה עתיק או וינטאג’, ריפוד חדש או הוספת כרית מעניינת לכורסה או לכסא ועוד.

אז אם יש לכם נדנדה לגינה מעץ מלא, כורסה מעניינת שנותרה בדירה, או ספרייה ישנה בחדר הילדים, אפשר לחדש, לרענן וליצור, ואף לחסוך כסף רב. ומי יודע, אולי תגלו שאתם ממש טובים בזה!

 

 

פייסבוק בית סנטר

 

כנסו לפייסבוק שלנו, עשו לנו לייק ותקבלו עדכונים על כל הכתבות הכי שוות  

02/02/2014