מעט על ראוטרים וטרימרים

מי שחובב עבודה בעץ כדאי שישקול לרכוש ראוטר ו/או טרימר, כלים ורסטיליים המאפשרים עיבוד עץ בצורה מדויקת עד כדי יצירת פתחים ושקעים בצורות שונות, עיצוב קימורים, הטבעת עיטורים ועוד.
ראוטרים וטרימרים הם למעשה מעין כרסומות ידניות, על מנוע סובב ניתן להתקין להבים שונים (המכונים גם “”he-IL">ראשים" או “”he-IL">מקדחים“) ”he-IL">אשר נוגסים בעץ כשהם באים עימו במגע. מי שמפתח מיומנות בשימוש בראוטרים וטרימרים יכול ליצור מחברים נסתרים, להוסיף מני דוגמאות דקורטיביות, ולשוות לפריטי עץ אותם הוא בונה מראה מקצועי, מעוצב ומרשים.

כלים דומים הנבדלים זה מזה בעוצמתם
למעשה טרימרים הם ראוטרים קטנים במובן שאופן פעולתם זהה אולם הם קלים הרבה יותר וחזקים פחות.
במקור טרימרים היו מיועדים לעיבוד מני ציפויים כגון פורניר ופורמיקה. באמצעות הטרימר ניתן לעבד את קצוות הציפוי כך שהוא ישלים את המשטח אליו הוא מוצמד ולא יבלוט ממנו או יהווה מעין מדרגה קטנה מעליו.

באמצעות ראוטרים ניתן לעבד עץ עבה יותר, ראוטרים חזקים מסוגלים ליצור שקעים בעומק של ארבע סנטימטרים ואף יותר. מן הסתם ככל שמדובר בראוטר גדול וחזק יותר יהיה קשה יותר להפעילו לאורך זמן שכן מדובר בכלי כבד משקל ושדורש הפעלת כוח רב יחסית בעל השימוש בו. כדי להפיק את המרב מראוטרים יש צורך לעבוד עימם על גבי שולחן המיועד במיוחד לשם כך.

בחירת ראוטר או טרימר
ראוטרים וטרימרים הם כלים יקרים יחסית, ולפיכך חשוב מאוד לבחור את הדגם המתאים ביותר לצרכינו. מומלץ להתנסות בשימוש בראוטרים וטרימרים שניתן להשאיל בטרם פונים לרכוש כלים כגון אלה עבור עצמנו.

בבואנו לבחור ראוטר חשמלי כדאי להיוועץ עם נציגי המכירות בחנות כלי העבודה, לוודא שהם אכן מבינים בכלים אלה (לא כל מי שמכיר מקדחות חשמליות ומברגות נטענות הינו מקור מידע מוסמך גם על ראורטים וטרימרים).
ישנם מגוון יצרים המציעים דגמים שונים של ראוטרים וטרימרים, ישנם דגמים עם פונקציות ייחודיות, מגוון להבים, כלים המצוידים במנגנון שאיבת נסורת ואבק ועוד. יצרנים מובילים בתחום הראוטרים והטרימרים הם Bosch, Makita, Hitachi, Dewalt ועוד, לא כדאי לפסול כלים רק מפני שהם יוצרו על ידי יצרנים מוכרים פחות, בהחלט ייתכנו כאלה שהם איכותיים מספיק ונמכרים במחיר אטרקטיבי.