בניית מתקן ליצירת קומפוסט

 

בכל בית נותרים שיירי מזון ופסולת אורגנית (כליפות וכד’). שיירים כאלה חבל לזרוק לפח, ניתן להאכיל בהם חיות מחמד במידה וישנן כאלה האוכלות את סוג השאריות עליהן מדובר (תרנגולות למשל אוכלות הכול, כלבים רק שאריות מארוחות בשריות או מוצרי חלב), ארנבים ושרקנים יאכלו שאריות מירקות). אולם גם אצל מי שלו חיות מחמד מכל הסוגים הנ"ל מגלה כי נותרת פסולת אורגנית לה לא ניתן למצוא שימוש. חשוב לדעת כי מפסולת אורגנית שכזו ניתן בקלות ליצור קומפוסט שהוא למעשה אדמה עשירה בה ניתן לגדל כמעט כל דבר (תוך שדואגים לאספקה שוטפת של שמש ומים כמובן).

 

קומפוסט מייצרים בקומפוסטור
פסולת אורגנית ניתן לקבור באדמה, היא תרקב ותעשיר את האדמה, למי שנוהג בפסולת האורגנית באופן זה נמליץ להחליף מקומות בהם קוברים את הפסולת מדי כמה שבועות. כמות קטנה של פסולת אפשר אפילו לפזר בגינה ללא שקוברים אותה. אולם כדי ליצור קומפוסט יש להצטייד במתקן מתאים, מתקן המכונה קומפוסטר.

 

עקרונות למבנה של קומפוסטור
העקרונות לתכנון קומפוסטר נגזרים מאופן השימוש בו. קומפוסטר הוא למעשה מיכל בו ניתן לאסוף את הפסולת האורגנית ולכסותה בעלים. מדי פעם יש לערבב את ערימת הפסולת ולהוסיף עלים חדשים מעליה, את הקומפוסט שנוצר מוציאים מתחתית הערימה.
לאור התיאור הנ"ל של אופן השימוש בקומפוסטר ברור שיש לתכנן ולבנות מיכל קיבול שקל להכניס אליו דברים מלמעלה וניתן לנקז ממנו חומר מאזור הקרוב לתחתיתו.

 

תצטרכו לוחות עץ, כלי עבודה, צבע, צירים, בריחים וברגים
תכננו בניה של תיבת עץ ללא תחתית אשר לה מכסה נפתח גדול יחסית ודלת קטנה יותר שתותקן על אחת הדפנות קרוב לתחתית, דלת שניתן לפתוח ולנעול חזרה בעזרת בריח.
חשבו כמה עץ תצטרכו, פנו למחסן העצים הקרוב ורכשו עץ, צבע (לכה מגוונת בגוון הרצוי לכם), ברגים, ארביע צירים ושני בריחים.
וודאו כי יש בידכם מסור חשמלי (רצוי עם להב סובב), מקדחה, מברגה נטענת, מברשת צבע.

כל שנותר הוא לבנות את התיבה שתכננתם, כולל הדלת העליונה והתחתונה, להציבה על משטח מרוצף ולהתחיל להזין אותה בשיירים, לכסות בעלים, לערבב מדפי פעם ולנקז קומפוסט יקר ערך (לוקח כשלושה חודשים לפסולת להפוך לקומפוסט).