התקנת ספרינקלרים לגינה



כל מי שגר בבית פרטי מטפל בגינה גדולה יותר או פחות ועמוסה בצמחים במידה כזו או אחרת חייב מגלה כי לדאוג שכל הצמחים מקבלים די מים מחד אך לא יותר מדי מאידך הוא אחד הדברים המרכזיים שיש לעשות. בעבר ניתן היה רק להשקות בצינור או ממטרות, בהמשך פותחה שיטת ההשקיה בטפטוף (פיתוח ישראלי בעיקרו אותו מוביל עד היום פעל נטפים). כיום ניתן להתקין מחשב השקיה אשר יפתח זרימת מים לקוי השקיה בגינה ולתכנת אותו כך שאנחנו נהיה למעשה פטורים לחלוטין מלדאוג להשקיה. התקנת מחשב ההשקיה אינה מסובכת וניתן בהחלט לעשות זאת בשיטת עשה זאת בעצמך, במאמר זה נעסוק בהמשך פריסת מערכת ההשקיה במקומות הדורשים שימוש במתזים (המכונים גם "ספרינקלרים").

 

הצטיידות בצנרת ובמתזים
בטרם נוכל להתחיל במלאכת ההתקנה יש לרכוש צנרת באורך מספיק ומספר מתזים הדרוש לנו. עלפי רוב נעשה שימוש בצנרת פלסטיק שחורה להשקיה בקוטר 16 ממ’. יש להתייעץ עם נציג המכירות בחנות לאספקת ציוד לגינון כך שנבחר מתזים המתאימים לצרכינו, ישנם מספר סוגי ראשי מתזים כאשר כל אחד מתאים להתזה לטווח מרחקים אחר.

 

פריסת הצנרת
שלב ראשון בהתקנת ספרינקלרים בגינה היא פריסת הצנרת, יש לחפור (באמצעות מקוש ו/או מעדר) תעלה בעומר של כ עשרה סמלאורך התוואי בוא אנו רוצים להציב מתזים. קצהו אחד של הצינור נחבר אל מחשב ההשקיה (או ישירות לברז מים אם אנו מתכננים לשלוט ידנית על ההשקיה במתזים) ואת הקצה האחר נסגור על ידי קיפולו וקיבוע הקיפול באמצעות חוט ברזל חזק דיו, השתמשו בפלייר טוב כדי להדק את החביקה עם חוט הברזל כך שלא ינזלו מים מקצה הצינור.

 

 

הצבת המתזים
לאחר שפרסנו צינור וחיברנו אותו למקור המים (ישירות לברז או דרך מחשב ההשקיה) נותר רק להציב את המתזים עצמם. נחתוך את הצינור בכל מקום בו יש להציב מתז, נחבר את הצינור אל צד אחד של הצינור לבסיס ואת המשך הצינור אל צידו השני של הבסיס, יתכן שנצטרך להיעזר בפלייר ו/או מפתח צינורות קטן או מפתח פתוח או שוודי, יש להיזהר לא להדק חזק מדי כי מדובר במחברי פלסטיק. לא לשכוח טפלון על ההברגות.